Bikupan av Camilo José Cela

Lånat denna också av Julia. Tror jag började läsa den i typ juni eller juli! Sedan lade jag ifrån mig den och började inte läsa igen förrän nu nyligen. Boken har antagligen politiska budskap som var aktuella när den skrevs och som jag inte ens uppfattar. Den handlar om olika människor i madrid och vad de har för sig.  Det fokuseras dock på så många olika människor att man som läsare inte håller reda på vem som är vem, och vem som har gjort  vad.

Man märker dock att något ofta återkommande är kontraster mellan fattiga och rika. Typ den rike borgmästaren satt och väntade på att få sin stek serverad. I lägenheten intill satt fru José (eller vad de nu kan heta) och bad till gud att hon skulle ha råd att köpa sin dotter en ny kappa innan vintern kom. Det där var ett exempel jag själv kom på men man märker ofta dessa kontraster, som på ett sätt kan vara bra och intressanta om inte boken i övrigt var så sammanhangslös på ett negativt sätt (ibland gillar jag sammanhangslösa böcker, se nedan om Bob Hansson t.ex)-

Slutet förstod jag inte alls. Nja, ingen höjdarbok alls faktiskt. (eller så är jag för korkad to get the point, men det tror jag fan inte! ;) )

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback