Tjuven av Göran Tunström

Nu har jag glömt/inte orkat skriva in vilka böcker jag har läst på några veckor så nu är det dags att skriva upp de böcker jag har läst sen sist!

Tjuven av Göran Tunström
En ganska svårsammanfattad bok egentligen. Huvudpersonen är Johan, fast det framgår inte förrän efter en bra bit in i boken. Det börjar med att handla om Ida och Fredrik i Sunne någon gång på 40talet (tror jag). En fattig familj. Ida är intelligent men hon gifter sig med fredrik och därmed försvinner hennes möjligheter till vidare personlig utveckling. De får tolv barn tillsammans. Fredrik super, kräver, våldtar och slår henne och i denna miljö i ett smutsigt hem, växer barnen upp. Johan och Hedvig har en väldigt nära relation men sedan blir hedvig galen och läggs in på ett psykhem (eller vilken den politiskt korrekta termen nu än må vara).. kanske gör hon det för att slippa hantera den hårda vardagen, för att slippa tänka. Det kanske är som en försvarsmekanism. För att inte bryta samman, skapar hon sig en egen värld. hursomhelst åker Johan till uppsala efter att ha fått reda på att det var hans förfader som stal silverbibeln från italien och tog in den i sverige. han finner plötsligt en mening med sin tillvaro när han inser att hans familj inte alltid har varit lika rutten och förljugen som den är nu. Han inser att han har en mening i livet: att stjäla silverbibeln. För att kunna göra detta börjar han plugga gotiska och andra saker... anyway.. Efter detta fokuseras boken nästan bara på hans liv (och blir bra och intressant). I början är boken ganska seg och ibland ville jag nästan sluta läsa den. Men den blir bra även om språket ibland faktiskt är lite för invecklat och svårt att koncentrera sig på. Fast ibland var den sjukt deprimerande. Jag vet inte riktigt vad denna sammanfattning ger för intryck men läsvärd är den.. Well, enough..

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback