Vit oleander av Janet Fitch

Detta är en riktigt underbar roman! Den är fan värd alla priser i världen. Den handlar om en liten flicka, vars mamma förgiftar sin ex-pojkvän för att han inte vill vara tillsammans med henne. Mamman hamnar i fängelse och den lilla flickan börjar skickas mellan olika fosterhem runtom i USA (fast mest i Kalifornien. Usch jag hatar att skriva så. California låter fan bättre). Fosterhemmen är välidgt olika sinsemellan och när hon äntligen har hittat rätt och funnit en trygghet i sitt liv så krossas allt återigen. Egentligen är det svårt att sammanfatta handlingen utan att på något sätt förstöra läsningen av boken. Den är helt fantastisk hursomhelst och omöjlig att lägga ifrån sig. Språket är personligt och lätt att ramla in i för att sedan sitta fast. Detta är författarens debutroman och var en bestseller i USA när den kom ut (1999). 

Den innehåller ett enormt djup, är proppfull av känslor och sinnesstämningar utan att för den sakens skull bli klyschig en enda gång. Dessutom är handlingen sjukt gripande, man vill veta hur det går för den lilla tjejen som anpassar sig och formas beroende på vilket fosterhem hon bor i. Mamman finns hela tiden i bakgrunden, brevskrivande, älskande och ibland riktigt ondskefull. 

Men hallå, läs den nu då!

Kommentarer
Postat av: Jonas Persson

=)

Postat av: Eila Marika

Åh gud, jag älskar Vit Oleander. En helt underbar bok som man skulle kunna läsa ett flertal gånger utan att ledsna på den !
Hade höga krav på filmen, men den höll också måttet.
:)

2008-05-26 @ 17:00:45

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback