Lisa för själen av Sisela Lindblom

Mitt första bibliotekslån på fyra år. Jag AVSKYR att låna böcker på biblioteket. Det är så äckligt, sunkigt. Jag vill ju att böckerna ska vara MINA, stå där och skimra vackert i min bokhylla. Faktum är dock att den här boken finns inte att få tag på någonstans. Jag har letat på antikvariat.net, jag har letat i antikvariataffärer (sporadiskt), jag har till och med satt in en köpesannons på tradera. Då har det gått LÅNGT. Men den finns inte.

Jag minns att jag läste den när jag var sjutton och dog för jag tyckte den var så bra. Annorlunda, liksom.

Alltså traskade jag iväg till Kulturhuset och lånade denna bok. Och läste den.

Den är så himla bra! enkel, coolt skriven, fantastisk. Den handlar om en tjej som heter Lisa, som är minst sagt speciell. Ljuger för folk för att få lite spänning i sitt liv. En gång är hon på en bar, går på toaletten. Där står en jättefull tjej och stönar att hon mår illa. Lisa hjälper henne in i ett bås och ställer henne mot väggen. Säger att allt kommer bli bra ska du se. Man blir lite förvånad som läsare, eftersom hon inte har haft någon altruistisk personlighet tidigare i boken. Men så händer det. Det som gör den här boken så jävla äckligt cool och bra. Hon säger att allt nog snart känns bättre, till den stupfulla tjejen, smeker henne över håret. Klipper av hennes långa fläta och lägger den i sin väska. Går ut från toaletten och fortsätter kvällen.  Detta gör hon utan någon speciell anledning. Det är bara ett av många exempel på bokens härlighet!

Om någon äger denna bok och vill sälja, hör av er snarast!

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback