Du är alltså svensk? av Lena Andersson

Fatima har kommit som flykting till Sverige och behöver ett jobb. Av en slump hamnar hon i regeringens långa korridorer som vaktmästare. Hon och statsministern inleder en kärleksaffär.

I hela boken finns ett slags distanstagande som om ingen riktigt bryr sig om något på riktigt. Jag vet inte hur jag ska förklara det hela men det ger faktiskt en cool och annorlunda effekt.

Fatima får följa med statsministern på resor och annat. Han lyckas dock såra henne på subtila sätt precis som en rekryterare också lyckas med (i början av boken). Det gör ont i henne.

Samhällskritisk och vass bok, som jag kletades fast i. Läste den som ett rinnande vatten och tycker den var riktigt bra! speciell och annorlundigt bra.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har tänkt läsa den här boken, men det har inte blivit av. Jag kom så långt att jag lånade den, men läste den aldrig. Jag får nog ta och låna den igen nu!
Låter ju intressant.


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback