lista!

Har hittat en liten lista att fylla i, på http://klarastext.blogg.se
Here goes!
  1. pocket/inbunden - pocket, helt klart. Min bokhylla vimlar av pocket pocket. Bara hyllan längst ner på bägge bokhyllorna (har två bredvid varandra) tillägnas inbundna böcker och där finns mest sådana jag har köpt för att jag inte haft tålamod att vänta på pocketutgåvan eller böcker som "post secret", "dirty blonde" (courtney loves dagbok), reklamböcker och andra coffeetableaktiga böcker. Annars pocket! I love it. Alltid med i väskan, på tunnelbanan, kompisen går på toa när man är på café. tjoff, upp med boken. Ljuvliga läsning!
  2. tjock/tunn - oj, men det är ju omöjligt att svara på. Det beror på. Oftast är de ju bra just som de är, en riktigt tjock bok bör väl vara så tjock för att allt ska få plats! och vice versa.
  3. översatt/originalspråk - översatt pga pur lathet.
  4. svenskt/utländskt - Jag tänker inte en sekund på författarens härkomst. Det spelar ju ingen roll, varför ägna det en tanke?
  5. Lindgren/Lagerlöf - Jag tycker om dem bägge men min absoluta hjärtefavorit är förstås Astrid Lindgren. Jag älskar henne!
  6. soffan/sängen - när det gäller läsning antar jag. Innan jag somnar läser jag i sängen, men under dagarna gillar jag att krypa upp i soffan med musik och kaffe för att kunna njuta maximalt av den underbara kombinationen musik + kaffe + bok. Och ofta på balkongen så jag har musik + kaffe + bok + cigarett. Ah, ljuvligt!
  7. kväll/dag - Whenever! beror på övriga göromål men så fort jag har en stund över så läser jag. Rätt mycket nu på sommaren, med andra ord. Även under terminerna läser jag två böcker i veckan i 90 procent av fallen.
  8. deckare/kärlek - kärlek låter ju lite Harlekein-aktigt vilket ju är förskräckligt. Men deckare läser jag aldrig, får jag en så slänger jag/ger bort den. Jag avskyr deckare och väljer därför kärlek!
  9. fakta/fiktion - oftast fiktion men även fakta rätt ofta i form av människors livsöden.
  10. lära/njuta - Njuta! vilket präktigt pretto läser främst för att lära? alltså visst, om man pluggar, men frivilligt? knappast!
  11. framsida/baksida - Framsidan. Baksidan är ofta skriven av någon dålig copywriter som smörar på för mycket.(jag ska bli copywriter, visst, men inte en dålig sådan!) Månpockets framsidor är ofta härliga! Speciellt den till exempelvis "kiffe kiffe imorgon".
  12. låna/köpa - köpa, enbart. Adlibris eller akademibokhandeln eller pocketshop. Jag lånar aldrig.
  13. läsa/lyssna - Läser enbart, är inte bra på att lyssna. Bara på musiken jag har på i bakgrunden. Inga ljudböcker för min del, med andra ord! vill kunna leva mig in i boken i min egen hjärna, takt och läsningssätt.
  14. manlig/kvinnlig - spelar ingen roll.
  15. en åt gången/flera på gång - alltid, alltid bara en i tage
  16. nu var det inget mer. jag får nog inte byta rader mer nu, verkar inte gå så bra! addio!

Kommentarer
Postat av: Anna

Nej jag har också sätt att "Nej det är en snöklump" inte verkar gå att köpa. Men jag lånade den på biblioteket, kanske finns i din stad också.

Postat av: Anna

... men nu när jag läste din lista ser jag att du aldrig lånar böcker! Varför?

2007-08-04 @ 10:49:07
URL: http://annasbokhylla.blogspot.com
Postat av: jessica

jag vet inte varför jag inte lånar. Är lite bokfetischist, älskar mina bokhyllor och att äga böckerna. Slänger eller säljer eller ger bort de jag inte gillar, och har kvar de där glimrande diamanterna i bokhyllan :) bibblan blir alltid så projektartat. när jag var yngre, i gymnasiet och så, så lånade jag ofta men never längre. Härligt att ha böckerna :) lite bok-shopoholic, köper alltid massa böcker på en gång.. :)

2007-08-10 @ 10:52:25
URL: http://stellasbokblogg.blogg.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback