Allahs svarta änkor: Tjetjeniens kvinnliga självmordsterrorister av Julia Juzik

Eftersom boken i sig var väldigt överväldigande för mig så vill jag bara berätta om mina känslor kring den. Därför klistrar jag här in den beskrivning av handlingen som finns på adlibris.se och följer därefter upp med mina egna kommentarer. Ibland blir det lättast så. Here goes:

"Varför styrde 17-åriga Hava lastbilen med sprängämnen mot militärposteringen i Alchan-Kala? Varför var 16-åriga Chadjat med och ockuperade en musikalteater i Moskva, med över 600 gisslan? Varför har över 30 tjetjenskor sprängt sig själva de senaste åren? Ville de verkligen offra sina liv?

Med den enkla frågan reser Moskvajournalisten Julia Juzik till krigets Tjetjenien och söker upp kvinnornas släktingar och vänner. Hon möter tjetjener som vittnar om laglöshet, berusade ryska soldater och våldsamma upprensningsaktioner. Juzik berättar om attentatens organisatörer som kidnappar unga kvinnor och om husen där man förvandlar dem till fogliga redskap. Men framför allt berättar hon om kvinnorna själva.Nord-Ost, Tusjino, Beslan.

Kanske har Juzik kommit sanningen för nära? I Ryssland har boken beslagtagits och belagts med försäljningsförbud, samtidigt hotar rebelledaren Basajev med nya attentat och ständigt förbereds nya kvinnor för döden."

Detta är alltså den konkreta handlingen. Författarinnan lyckas i princip bevisa att dessa omtalade självmordsterrorister nästan aldrig är frivilliga. De tvingas av män som har ideal men är för fega för att dö. Då är det lättare att låta kvinnorna ta skulden och skammen (och förlora sina liv)..

Jag visste faktiskt inte någonting om dessa kvinnliga självmordsterrorister. Ibland undrar jag varför jag fortsätter att läsa sådana här livsödeshistorier (den som är en trogen läsare av min blogg vet att det blir en hel del av den varan). Vissa av mina vänner undrar hur jag pallar, blir jag inte deprimerad? samtidigt måste jag säga att det nog handlar mycket om förståelse. Jag är väldigt intresserad av andra kulturer (och vår egen för den delen). Hur människor tänker, lever och har det i olika delar av världen. Detta för att kunna förstå varför saker sker och hur folk som gör sakerna resonerar.

Nog om detta. Läs boken, den bildar och öppnar ögon. Att Putin har förbjudit boken är mer än anmärkningsvärt tycker jag. Och smått hårresande..


Kommentarer
Postat av: Jakobjeanett

I like your website alot...its lots of fun...


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback