Flyga drake av Khaled Hosseini

Åh, den var sådär bra som alla har sagt. Jag har svårt att tro att detta inte är en sann historia. Den måste iallafall ha förankringar i verkligheten. Eller så är författaren övermagisk.

Hursomhelst, den handlar om Amir som växer upp i Kabul när det fortfarande var en fin och levande stad. Hans pappa (Baba) är rik och de bor i ett stort hus. De har två hazarer (typ som slavar) som bor i en hydda på gården. Ali och Hassan. De behandlar dem dock inte alls som andra familjer behandlar sina hazarer. Amir och Hassan är bästa vänner och leker dagarna i ända. Amir läser böcker för Hassan och när det är drakflygningstävling i staden, är de som ett radarpar. Det är bara när barnen till Babas vänner kommer som Amir inte låtsas om att han är vän med Hassan, och det skäms han för.

Så en dag sårar Amir sin bästa vän så djupt att han inte längre står ut. Han hittar på lögner om att Hassan har stulit av honom och hazarerna ger sig av.

Och så blir det krig och Hassan och hans far flyr till USA... Jag kan inte sammanfatta hela historien, den rymmer så mycket. Så mycket kärlek, smärta, äkthet, ondska... Vånda.. Den är helt fantastisk, jag läste ut den på bara några dagar och ville helst inte släppa den med blicken överhuvudtaget. Sitter fortfarande här och är helt omtumlad och förstummad.

Detta är en helt fantastisk bok. En av de bästa jag någonsin har läst, kanske till och med.

Kommentarer
Postat av: Johanna/Bokidioten

jag har precis köpt den! nu blev jag sugen på att läsa den efter din fina recension.

2007-05-04 @ 20:34:40
Postat av: Jenny

Åh, den blev man verkligen nyfiken på! Låter som en bok i min smak.

Postat av: Elisabeth

I augusti kommer Hosseinis andra bok - A Thousand Splendid Suns - på svenska. Jag läste klart den idag och är lika tagen som för två år sedan när jag läste The Kite Runner. Khaled Hosseini har gjort det igen - makalöst vackert och otäckt om två kvinnor i Kabul. Läs den!

2007-07-18 @ 23:07:51

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback