Rödskinn av Sherman Alexie

Det handlar om moderna indianer. De som lever i usa och är som vemsomhelst men ändå alltid. Ständigt indianer. Fina berättelser, nästan alla faller mig i smaken. Speciellt den första, 'sökmaskinen', där litteraturstudenten corliss upptäcker en sedan länge glömd indiansk poet. Hennes nyfienhet driver henne till att söka upp honom men han är inte alls som hon tänkt sig.

 

Några av berättelserna är lite trista och platta, kanske för att de är så korta att man inte hinner komma in i dem riktigt. Boken i sin helhet uppvägs dock jättemycket av de glimrande glitterguldkornen.  De som har ett livfullt språk och personer man längtar efter att veta mer om. Däremot hade önskat att boken var roman och inte berättelser/noveller. Språket finns ju där, väv ihop och du har ett intressant masterpiece of its own.

 

men faktiskt, jag blev positivt överraskad av denna bok. om än inte överväldigad.

 


Kommentarer
Postat av: Kiona

Sherman Alexie är en favoritförfattare! Jag har läst hans böcker på engelska. Dock inte poesin. Jag är inte så poetisk av mig. Men Reservation Blues, Tonto Fistfight, Ten Little Indians (tror det är den som är Rödskinn), The toughest indian in the world och Indian Killer. Jag kan rekommendera alla. Men om du vill ha hel roman är Indian Killer och Reservation Blues bra. Det är inga små noveller utan en historia i en bok. Hans senast böcker Flight och en som heter något på "diary of being part-time indian" har jag ännu inte läst men ska snarast.
Om du gillar den här typen av böcker kan jag rekommendera The Powwow Highway av David Seals och The Grassdancer och Roofwalker av Susan Power. Alla handlar om moderna indianer och författarna är själva indianer.


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback