Vi som aldrig sa hora av Ronnie Sandahl



Vi som aldrig sa hora är en liten tunnisbok. Speciellt om man jämför med vad jag läste innan (Allt). Vi som aldrig sa hora överraskar mig. I början är den vad jag tänkt: Småstad, fest, jobbiga konversationer mellan unga killar (lite som Räddaren i nöden, en bok jag hade väldigt svårt för). Sedan plötsligt stiger boken flera mil upp i luften. Språket, upptäcker jag, språket är ju helt fantastiskt! Berättelsen, upptäcker jag, är så otroligt nyanserad och fin. Att den är skriven av en kille som är i min egen ålder är väldigt fascinerande. Sedan tröttnar man ibland, när det är för mycket grabbsnack (av någon anledning finner jag grabbsnackar-böcker totalt ointressanta). Men det är inte ofta de kommer, dipparna. Boken är dessutom så tunn att tröttna-biten aldrig blir överhängande.

Fin tanke också. De killar som inte säger hora, är aldrig de som får tjejerna. Hur sorgligt det är. Hur fel.
Åtminstone inte i högstadiet/gymnasiet. Och även om vi, på andra sidan vuxenstaketet, vet att högstadiet och gymnasiet inte är något att bry sig om så är det allt när man väl befinner sig där.
Hur jag rannsakar mig själv, är jag inte en sådan som gillar bad boys lite mer framför de genomsnälla? Jag tänker inte skriva svaret eftersom jag ställde frågan.

Förresten är ju min sommarläsarlista klar. Alla böckerna finns recenserade här i bloggen. De enda böckerna jag inte mäktade med var Läppstiftsdjungel av Candace Bushnell (var inte på chicklithumör) och Fukta din aska av Ernst Brunner (jobbigt skriven). Just nu håller jag på med något annat, väldigt lovande.

Kommentarer
Postat av: Full bokhylla

Jag har läst Läppstiftsdjungel i sommar - och blev överraskad eftersom jag tyckte Sex and the City (boken) var usel. Men något måste är den inte! =)

Postat av: Jessica

Jaha okej, jag har inte läst SATC på bok eftersom jag sett hela serien hundra gånger (och älskar!) men läste några sidor i Läppstifts... och tyckte den var outsägligt tråkig, namedroppig och ytlig på ett oinspirerande sätt (till skillnad från vissa av t.ex Marian Keyes böcker som kan vara ytliga på ett verklighetsflyende, skönt sätt om man läser någon då och då). Men Läppstifts.. blir alltså bättre? kanske ger jag den då en chans till även om det bär emot! :)

2008-08-21 @ 13:56:42
URL: http://piccolastella.blogg.se/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback