Höstvinterlistan jag glömt i hundra år




Dessa var de bästa av böckerna jag läste i vintras. Några av dem är nog de bästa jag läst någonsin. Tyvärr blev det fel framsida på Middlesex eftersom jag läste det svenska exemplaret som har en grön framsida. Men men.

I vintras uppdaterade jag i princip aldrig den här bloggen. Vet inte varför, men det hela bara förföll. Nu är jag, som väl märks, igång igen och planerar inte att sluta på väldigt länge. Hursomhelst hittade jag nu en lista med alla böcker jag läste och aldrig skrev om. Publicerar listan här, kanske mest för min egen skull. Så kan jag slänga lappen sedan. Lägger till korta omdömen också. Here goes, alltså:

vinterläslista 07-08:

Naiv. Super av Erlend Loe åh, är allt jag kan säga. Så enkel, kortfattad och konstig. Så bra.
Morgonpasset av Sophie King Det var konstigt att min kompis tipsade mig om den här boken för jag gillade den inte alls.
Tokyo natt av Elin Lindqvist Helt fantastisk bok som bara måste läsas.
Den obäddade sängen av Francoise Sagan Behöver man säga mer än författarinnans namn, egentligen? Här har vi dekadens, skådespeleri, brinnande stearinljus, hopplös kärlek, förvirring, Paris. Paris, framför allt!
Färdas på en blick av Lotta Lundberg Nja. Inget vidare. Läs skynda kom och se av henne istället. DEN är fantastisk.
Gravidchock av Belinda Olsson Jomen jag gillar den här. Jag gillar Belinda. Inget sensationellt, förvisso, men skön som avbrott efter att ha läst något kanske tungt, svårt och djupt.
Stor i käften av Joyce Carol Oates Nämen, Joyce. Joyce, Joyce! Du kan ju så mycket bättre. Det här är ju inte bra alls!
Middle sex av Jeffrey Eugenides Jamen det här är ju precis som litteratur ska vara! Väldigt bra bok.
Det hemliga namnet av Inger Edelfeldt Helt okej var den väl. Men inte storslagen.
Efter attentatet av Yasmina Khadra Det här är en roman om jag har förstått det hela rätt, och inte en BOATS-bok. För att vara en roman är den osedvanligt dålig. Med BOATS-böcker kan man ha lite mer överseende med saker och ting.
Penetrering av Unni Drougge Känns som att viljan att provocera är större än viljan att skriva.
Kärlekens historia av Nicole Strauss Åh herregud. Helt underbar bok, en av de bästa jag läst.
Vägen till Bagdad av Peter Kadhammar Intressant, välskriven.
Mina döttrars systrar av Barbara Voors Tveksamt inställd. Ibland fantastisk, ibland trist och långsam. Överlag okej.
Ett ufo gör entré av Jonas Gardell Han kan sin sak, den där Jonas. Inte en favoritbok direkt, men den gör ont att läsa.
Min vän Leonard av James Frey En storslagen uppföljare till första boken, Tusen små bitar. Kvalitativt, fantastiskt.
Alla familjer är psykotiska av Douglas Coupland känns som en snabb, ryckigt ihopklippt film. Som bok är den helt okej.


Ja, det var allt på vinterlistan. Resten av vinterlitteraturen har jag alltså skrivit om här i bloggen.
Nu läses som sagt Vi måste prata om Kevin. Ska precis gå ut och köpa lite frukt, tänkte jag. Melon, vindruvor, äpple. Kanske lite mörk choklad att riva över den magnifika fruktsallad jag planerar till min kvällsläsning.



Kommentarer
Postat av: Amoroso

Så har jag hittat till din härliga blogg! Jag försökte lägga till din blogg i prenumerationerna i Google reader, men det funkade inte.. Sökningen överensstämde inte med några feeds. Vad kan det tänkas bero på? Är det någon inställnig månntro? Hmmmm... Ingen annan som sagt att det varit svårt att lägga till dig ?

Postat av: Amoroso

Hoppsan, hoppsan. Det funkade visst när jag gick in seperat under din rss... :-)

2008-06-06 @ 09:04:19
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: jessica

nämen vad trevligt att du hittade hit! nu prenumererar jag på din blogg också. Hoppas att vi båda får en massa intressanta boktips.

2008-06-06 @ 09:46:40
URL: http://stellasbokblogg.blogg.se/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback