Allt är upplyst av Jonathan Safran Foer



Jag missade ju senaste och andra bokcirkelmötet (då Lunar park skulle diskuteras) men blev mailad om att min bokcirkelgrupp hade valt Allt är upplyst av Jonathan Safran Foer som nästa diskussionsämne. Ett väldigt bra val eftersom jag älskade Extremt högt och otroligt nära när jag läste den.

Allt är upplyst handlar om en person med författarens namn som åker till Ukraina för att ta reda på saker om sin släkt som kommer därifrån. Han får kontakt med översättaren (nåväl, en väldigt smickrande benämning) Alex och de börjar även brevväxla samt hjälpas åt att skriva romanen. Alex kan inte så bra engelska och därför är breven skrivna på en ihopsnickrad version med konstiga ordval och småfel här och där (roligt att läsa!). Upplägget påminner på så vis väldigt mycket om Montecore. Kanske har Hassen Khemiri inspirerats av denna bok när han skrev Montecore.

Hursomhelst, Allt är upplyst är en fin och rolig bok om farfar, Brod den magiska, Alex och hans tankar, gamla kvinnor med ett hem fullt av askar med ettiketter och en massa andra saker.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback