Med ryggen mot världen av Åsne Seierstad


Med ryggen mot världen består av reportage om olika människor i Serbien innan och efter Milosevics fall. Det intressanta är hur Åsne lyckats hitta helt olika typer av människor och det ger boken en bredd och insikt i landet som jag tidigare nästan inte visste något alls om. Där finns den rebelliska journalisten som ständigt "krigar" mot regeringen (som i sin tur hela tiden stänger ner och förbjuder hennes regimkritiska tv-program). Där finns den fattiga hustrun vars man sitter i fängelse i Haag, långt borta från barn och vardag. Där finns bonden på landet som lever som han alltid gjort, och som endast motvilligt plockar ner hedersbilden av Milosevic från väggen. Och där finns även en hel rad andra personporträtt.

Som vanligt skriver Seierstad med ett enkelt och tydligt språk och med en empati för alla de olika parterna. Det handlar inte om att ta någons sida här, det handlar om att försöka förstå om man någonsin kan det.

Jag gillade Hundra och en dag bättre, men det beror antagligen på att jag läste den när den var oerhört aktuell och Irak visades på tv varje dag.

Det här är ett intressant och välskrivet porträtt av Serbien.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback