Madame Bovary av Gustave Flaubert



Den här boken har vi pratat mycket om på våra seminarier under den gångna veckan, och det var kul för jag tyckte att det var en bra bok. Vi har bland annat fått veta att Flaubert var en perfektionist vad gällde språket, något som känns när man läser. Samtidigt känns det inte uppstyltat eller "fejkat", utan hela tiden levande.

Madame Bovary handlar om just henne och om hennes mesige man. Hon har affärer bakom hans rygg, spenderar hutlösa summor pengar och gör en del andra saker (som kanske inte ska avslöjas ifall man inte har läst boken), något som självklart ledde till många moralpredikningar och kritik när boken kom ut i mitten av 1800-talet. Det kändes verkligen att det var något kvalitativt jag läste och det är kul när sådant händer.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback