Pappa Goriot av Honoré de Balzac



Ännu en bok jag läst för skolans räkning. Boken kom ut första gången 1835. Det handlar om pappa goriot som är så svag för sina döttrar att han, från att ha varit en rik och mäktig man, blir helt ruinerad. Och det handlar också om hur hans döttrar, som är societetsdamer, då inte bryr sig om att hälsa på sin far.
Även studenten Rasignac lär vi känna, han bor på samma pensionat som pappa Goriot och deras vägar korsas på många sätt och vis.

Ofta vimlar det av ohälsosamt långa och invecklade miljöbeskrivningar och samtidigt känns det som att jag aldrig riktigt lär känna karaktärerna. Men visst kan jag förstå varför den är en klassiker, den tar upp teman som ytlighet, anseende och kärlek.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag minns att en svenskalärare på gymnasiet fick mig att läsa den här. Jag var jävligt skeptisk till "klassiker", men tyckte mycket om den. :)


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback