Bokbord på Drottninggatan!

Åh, pust, vilken utmattande men härlig dag! I flera timmar har jag strosat runt på Drottninggatan med en vän och fyndat hur mycket böcker som helst. Vet inte riktigt hur de ska få plats i mina hyllor men det brukar lösa sig och är väl knappast ett beklagansvärt problem.

Bokbordet är en årlig tradition och verkligen ett fint initiativ tycker jag. Massor av antikvariat ställer ut bord längsmed nästan hela gatan och man kan gå och botanisera bland inbundet och pocket. Självklart kollade jag mest på pocketavdelningarna eftersom de inbundna kan kännas lite röriga och svåra att överskåda, plus att det inte finns mycket plats för inbundet i mina hyllor. Om du missade det i år, så se till att vara redo med mycket kontanter i plånboken inför nästa år istället.

Att räkna upp allt jag köpte skulle låta helt knäppt men här är en del av mina fynd:

Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen
Bensin av Karin Ström
Samlaren av John Fowles
Sylvia Plaths dagböcker (som jag har letat efter!)
Stäppvargen av Hermann Hesse
Svenska kärleksbrev (underbar liten bok där kärleksbrev finns bland annat av Selma Lagerlöf, Hjalmar Söderberg, Fröding mfl.
Inte som andra döttrar av Deborah Spungen
Den femte sanningen av Doris Lessing
Musselstranden av Marie Hermanson (har läst men inte ägt i pocket)

... och en hel del utöver det. Hurra! Efter middag hos föräldrarna ikväll, ska allt placeras in i hyllorna. Och så blir det lite läsning förstås. Var ni där idag? Vad fyndade ni?


Kommentarer
Postat av: Magix

Nähej du, här sitter jag i fel land (igen!) och kan inte annat än ge en eloge åt Sverige för alla dess fina bokevenemang.



Och sen en eloge åt dig som köpte Märta Tikkanens underbara kärlekssaga!! Har du läst den redan? Den är BÄST!

Postat av: Aida

Bortsett från en viss geografisk tabbe från min sida, så...ja, jag var äntligen på plats efter att ha drömt om det i flera år. På grund av den geografiska tabben så blev inte fynden så många men ack så bra.



Fast när jag såg din lista blev jag ändå lite avundsjuk. Sylvia Plath har jag också letat efter!! Nåja, det får bli nästa gång.. Då vet jag ju även var jag ska befinna mig :) Ska redan nu börja skriva en lista på böcker som jag ska leta efter..

2009-08-16 @ 21:11:01
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: Anonym

Inte som andra döttrar är bra. Den har gått runt här bland ungar, systrar och andra vänner.

Musselstranden är oxå bra men inte alls samma utlåningstryck på den.

2009-08-17 @ 17:55:49
Postat av: Bokbiten

Åh, vad jag är avundsjuk. Och sur på mig själv. Hur kunde jag missa bokbordet? Tänkte på det i lördags men hann glömma över natten sen. Damn. Nästa år minsann; då är det jag som bokbordar! Förhoppningsvis har jag då även bokhyllor på plats att husera eventuella fynd i.

2009-08-17 @ 18:51:44
URL: http://bokbiten.blogg.se/
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Åh, Lessing stod jag och fingrade på ett långt tag faktiskt. Men blev aldrig av att jag köpte.



Men jag blir klart nyfiken på hur mycket böcker du köpte! Och hur du orkade bära hem dem? Plaths dagböcker är ju en redigt tjock lunta (jag antar att det är den inbundna, för den såg jag på bordet) bara den.

2009-08-17 @ 22:58:10
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Åh, tråkigt :( du får se till att boka en stockholmshelg nästa år, samma helg som världens längsta bokbord är. Du kommer inte att ångra dig! nej jag har inte läst tikkanen men såg någon dokumentär om den i vintras, eller om det kanske bara var ett reportage... och då blev jag hursomhelst väldigt sugen på att läsa den. Återkommer naturligtvis med rapport när den är läst, även om en del annat hägrar innan!



Aida: Men sylvia plath kollade jag upp och den finns på antikvariat.net eller om det var bokborsen.se så skynda dit och fynda! den har aldrig, vad jag vet, getts ut på pocket på svenska men den inbundna tjocka versionen gör sig bra här på mitt vardagsrumsbord, lite show-off-känsla på den. Vet dock inte när den ska läsas, kanske under julhelgen, svepa hela hennes dagböcker?



anonym: åh, ja, musselstranden har jag som sagt läst och älskade den då. Den är så stillsam på ett vackert sätt, utan att någonsin bli tråkig. Och "inte som andra döttrar" har jag velat läsa i evigheter! ska bli spännande.



Bokbiten: Men du, bokbiten, jag har några tips! emmaus på götgatan har massor av böcker i källaren. och antikvariat alfa som brukade ligga på drottninggatan och nu ligger på någon annan gata i närheten, brukar också ruva på en hel del fynd. för att inte tala om bokborsen.se, där kan man shoppa sig galen om man vill. men ja, om inte annat så får du peppa inför nästa gång istället.



Anna S: Hahaha! jag vet fortfarande inte om jag vågar säga. Kanske köpte... 25-30 böcker skulle jag tippa? Och boksläpande ger upphov till oanade krafter, tro det eller ej. Så själva släpandet var inte en alltför plågsam process, plus att jag har förmånen att bo rätt nära drottninggatan så det är egentligen bara en minipromenad. :)

2009-08-23 @ 21:37:49

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback