Gå inte ensam ut i natten av Kjell Westö



På sistone har jag inte haft så mycket lästid, mycket pga en hel del att göra på såväl jobbet som med B-uppsatsen. Men Gå inte ensam ut i natten har jag hunnit läsa.

Boken handlar mycket om Jouni, Ariel och Adriana, som på 60-talet startar ett band ihop i Helsingfors. Och om journalisten som många år senare fascineras av deras historia och väljer att skriva om den och ta reda på mer. Boken är ett intressant porträtt över Helsingfors under 1900-talet, hur fattigfamiljers trävillor rivs till förmån för modernare hus. Hur 60-tal blir 70- och sedan 80-tal. Boken sträcker sig ända fram till idag. Men det är också en historia om vänskap och kärlek, osäkerhet och sorg, glädje och inspiration.

Dock hade jag lite problem med att verkligen få den där numåstejagläsanumåstejagläsa-känslan som för mig är något av kännetecknet för en riktigt bra bok. Jag vet inte vad det beror på, kanske det faktum att språket nästan är perfekt och väldigt typiskt roman-igt. Men jag har tänkt på karaktärerna i efterhand och fick verkligen en relation till dem under läsningens gång. Kanske är det orättvist att skylla den något bristande läslusten på boken, det handlade nog mer om att jag hade lite för mycket annat som snurrade i huvudet.

Hursomhelst så blev jag trots allt positivt överraskad av boken. Av hur mycket som rymdes på de där dryga 500 sidorna, utan att det kändes malplacerat. Alla tankar, musiknamedroppingar, samhällsförändringar och person-dito skedde som om den här historien var menad att skrivas just som den är skriven. Och det är konst att lyckas få till det där flödet.

Jag har nog aldrig (eller nästan aldrig) läst en bok som kretsar så centralt kring Helsingfors och känner att jag gärna vill läsa mer sådant. Men framför allt har jag fått för mig att Westö kan bli ännu bättre ibland, kanske en sådan författare som verkligen får en att inte vilja slita sig från boken. Det är
Bokbabbel som tipsat mig om honom. Dags att fråga henne om vad jag bör läsa härnäst av författaren? Eller har ni andra något tips?

Julkalender för de senaste dagarna kommer förresten senare idag eller ikväll!

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback