Julkalender 2009 - något sen i starten: Lucka 3



Jag är lite sen i starten med min julkalender. Men temat är att varje dag komma med inspirationspoesi. Alltså en låttext, dikt eller textrad som jag tycker är inspirerande. För er som inte tycker om poesi, kommer självklart andra inlägg också i december. I dagens lucka vill jag inspirera med något alldeles extra, som kan kompensera för att jag missat lucka ett och två. Nämligen en Bellman-text. Vackrast tolkad är den, enligt mig, av Cornelis Vreeswijk. Jag är en sådan person som gärna lyssnar på Cornelis året om, och som tycker att han var mästerlig på det han gjorde. Tråkigt att han bara fick leva i 50 år. Lucka 3, alltså:

(Ä'ke = är icke)


Ulla min Ulla, säj får jag dig bjuda
Till Ulla i fenstret på Fiskartorpet,
middagstiden, en sommardag

Ulla, min Ulla, säj får jag dig bjuda
rödaste smultron i mjölk och vin?
Eller ur sumpen en sprittande ruda,
eller från källan en vattenterrin?
Dörrarna öppnas av vädren med våda,
blommor och granris vällukt ger;
duggande skyar de solen bebåda,
som du ser.

Ä'ke det gudomligt, Fiskartorpet, vad?
Gudomligt att beskåda!
Än de stolta stammar som stå rad i rad,
med friska blad?
Än den lugna viken
som går fram? - Åh ja!
Än på långt håll mellan diken
åkrarna!
Ä'ke det gudomligt, dessa ängarna?
Gudomliga! Gudomliga!

Skål och god middag i fenstret, min sköna!
Hör huru klockorna hörs från stan.
Och se hur dammet bortskymmer det gröna
mellan kalescher och vagnar på plan.
Räck mig ur fenstret där du ser mig stanna,
sömnig i sadeln, min cousine,
primo en skorpa, secundo en kanna
Hoglandsvin!

Ä'ke det gudomligt, Fiskartorpet, vad?
Gudomligt att beskåda!
Än de stolta stammar som stå rad i rad,
med friska blad?
Än den lugna viken
som går fram? - Åh ja!
Än på långt håll mellan diken
åkrarna!
Ä'ke det gudomligt, dessa ängarna?
Gudomliga! Gudomliga!




Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback