Jag presenterar veckans boktips! (18 december 2008)

Från och med nu kommer jag en gång i veckan tipsa om några böcker jag gillat av en eller annan anledning. Here goes första veckans tips!

Det behöver alltså inte handla om böcker jag läst nyligen. Heller inte om böcker som nyligen skrivits eller varit aktuella. Jag gör detta för att även få tipsa om böcker, som ju är en helt annan sak än att skriva om de man läser just nu. Här kommer veckans boktips:


Vad jag älskade av Siri Hustvedt

En underbar roman om konst, new york, kärlek och sorg. Det där lät väldigt klyschigt men när Hustvedt har ordet är saker och ting allt annat än klyschiga.
SÅHÄR skrev jag om boken efter att precis ha läst den.


Skyline av Patricia Schonstein Pinnock

Boken utspelas i Kapstaden och är oerhört intressant och annorlunda jämfört med den litteraturen jag normalt väljer att läsa. Här beskrivs vänskap, förvirring och en konstnärs originella verk. Underbara karaktärer och en väldigt annorlunda roman. SÅHÄR skrev jag om den tidigare.


Street art Sthlm

Här har någon gett sig ut och fotat en massa street art i Stockholm, under flera års tid. Resultatet blev en härlig och inspirerande bok full av bilder, perfekt att ha på vardagsrumsbordet eller nära köksbordet. Även en bra julklapp till den som är intresserad av konst/populärkultur.



Jag har förresten tokshoppat böcker den senaste veckan, kanske ett försök att döva abstinensen efter min kära dator. En hel del av dem är julklappsböcker till nära och kära, men även en del till mig själv, måste erkännas. Nu läser jag Mannen i mina drömmar av Curtis Sittenfeld och är väl föga imponerad. Snart är den utläst och då hoppas jag på något bättre. Vad läser ni helst i jul, tjocka eller tunna böcker? Jag ska haffa en riktigt tjock bok och soffhörnan hos mamma och pappa på juldagen...

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback