Revolutionary road av Richard Yates



Som sagt, inte den framsidan som är på svenska pocketutgåvan (som jag läste) men denna är tusen gånger snyggare ju!

Revolutionary road handlar om ett par i USA som kanske är lite trötta och rutinerade. Som kanske tjafsar och har det tråkigt, samma sak varje dag, hämta barn och laga mat, jobba på ett trist kontor och slentrianstäda hemma. Som en dag får en idé: Ska vi inte flytta till Paris? Och plötsligt blommar deras relation upp och de planerar och drömmer. Självklart finns inget paradis och alltså fortsätter inte allt i samma rosenblomstrande känsla. Problem uppstår.

Det där kan väl kallas en väldigt tafflig beskrivning av händelseförloppet. Det får duga. Boken är riktigt välskriven, dialogerna känns så bra och det är ett konststycke i sig, att lyckas med bokdialoger. Ibland segnar den till sig lite men det känns när man läser att texten är genomarbetad. Det känns som att jag lär känna karaktärerna på riktigt den här gången. Efter några böcker där jag saknat just det (En halv gul sol, Kicki & Lasse - se nedan), så kändes det riktigt skönt.

Jag gillade Revolutionary road. Inte en av mina favoritböcker, men ändå riktigt välskriven och relationsintressant. Lite sorglig kuriosa är att detta var Yates första bok, och också den enda som rönte publika framgångar.
Filmen har jag ännu ej sett, men det blir nog nästa helg. Har ni läst boken? Vad tyckte ni?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback