Apropå Columbine (igen) och habegär (som vanligt)

Jag tänkte lite på Hej Nostradamus! efter att ha tipsat om den igår, som veckans boktips. Om du blev sugen på att läsa den så tycker jag du också i samband med det ska se filmen Elephant. Det är en ångestframkallande och lågmäld film om två unga killar och den leder fram till en skjutning i en skola, inte helt olik Columbine-händelsen.Ingen feel good-rulle men en väldigt stark film. Se den i sällskap med någon så ni kan prata bort känslorna efteråt.


Sedan fick jag ett sådant där suktande mail från Adlibris och fick stora habegär. Jag vill ha boken med Savianos samlade krönikor (tror jag det var). Men ännu hellre vill jag ha Dansat med lyckan. Det är tydligen Edith Piafs självbiografi och känns som ett måste i mina hyllor, så den lär jag klicka hem inom kort. Dock är jag lite short on money så det får nästan vänta tills nästa lön kommer. Jag har gillat Edith Piaf hur länge som helst och har henne som ständigt inslag i min iPod.


Men årets julklapp i Jessica-världen måste ändå vara 112 sånger. Den innehåller en massa Lars Winnerbäck-texter i snygg utgåva, med foton och illustrationer vad jag har förstått. Jag tror att bokbegäret aldrig tar slut och det är nog bara att vänja sig vid tanken. Men när löningen närmar sig den här månaden så lovar jag mig själv att köpa lite mer böcker än jag brukar göra på mina spontana pocketshop-rundor. Även om julklappar ska köpas, så är jag också värd lite böcker (och här protesterar överfulla bokhyllor ljudligt, men jag är på universitet nu och hör dem således inte).

Kommentarer
Postat av: Magix

haha, det är bra att man bestämmer sig för lite bokiga belöningar ibland! Blogga lite mer om det så får du efterföljare ;)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Eller hur! Jag vågar sällan blogga om alla böcker jag köper men nu lovar jag att blogga om just detta köp åtminstone :)

2009-11-13 @ 15:21:54
Postat av: Magnus J

Jag bifogar en artikel som jag själv skrivit där jag försöker belysa det politiska och framåtblickande perspektivet i den tio år gamla romanen "Friheten". Läs gärna artikeln men ännu hellre romanen.

http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=916

Postat av: Magnus J

"Friheten" har alltså berörinspunkter med med columbine-personlighetstypen.

2009-11-16 @ 21:34:52
Postat av: Holly Hock

"Elephant" låter intressant! Jag har precis avslutat "We Need to Talk about Kevin", så jag är inne på det spåret nu kan man säga. Doris Lessings "The Fifth Child" och Richards Yates "Revolutionary Road" passar också in på samma tema tycker jag.



Savianos nya är nog ett måste för mig också. /Therese

2009-11-18 @ 08:42:31
URL: http://www.hollyhock-therese.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magnus J: Åh, tack för tipset. Jag ska läsa den artikeln senare ikväll när jag inte är stuck at stockholm uni. Mer sådana tips mottages tacksamt!



Holly Hock: Ja, läs Hej Nostradamus och se Elephant, de är båda mycket intressanta konstverk. Jag läste Vi måste prata om Kevin förra sommaren, visst har den mycket intressant i sig som man kan diskutera? Har även läst revolutionary road och tyckte om den mycket, det där klaustrofobiskt förortsaktiga som är så populärt att skriva om nuförtiden. Kanske särskilt i sverige (läs: stockholm). Han var sannerligen före sin tid. Fast jag tycker det är så sorgligt att han skrev den boken som debut och att han sedan aldrig skrev någon bok som kom upp i samma klass/blev lika framgångsrik. Då har jag bara Det femte barnet kvar att läsa alltså, av dina temaböcker. Är den läsvärd? Jag är väldigt nyfiken på Lessing nämligen.



Och Saviano, ja jag kommer nog läsa allt han skriver framöver. Han är en väldigt modig man! särskilt i ett land som italien. Italien förresten,det skulle jag kunna skriva spaltmeter om.

2009-11-18 @ 15:41:18
Postat av: Holly Hock

Det femte barnet är lysande. Lessing när hon är som bäst. Har du alltså läst fler av Richard Yates? RR är ju så otroligt bra, så jag har funderat över varför man inte hört lika mycket om någon av hans andra böcker. Inte lika bra är alltså anledningen? /Therese

2009-11-18 @ 16:32:40
URL: http://hollyhock-therese.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Holly Hock: Åh, jaså? Nej jag har inte läst mer av honom men har läst lite OM honom och såg då att han ständigt försökte nå upp till samma litterära tillgång som han gjorde med revolutionary road, utan att lyckas...

2009-11-21 @ 15:49:20

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback