Vinterträdgården av Christine Falkenland



Häromdagen sågs
alltså min ena bokcirkel och pratade om Vinterträdgården på restaurang Shanti. Åsikterna gick isär, vilket alltid gör det lite roligare. På baksidan av pocketutgåvan citeras en recension ur DN, som säger något om att boken säger det nödvändiga och inget mer. Och jag tror att det är just vad som gör att jag blev lite besviken på boken.

Tidigare har jag läst Öde och Trasdockan av Falkenland. Trasdockan skrev jag såhär om, Öde läste jag innan bokbloggens tid. Och jag minns att jag tyckte hyfsat om dem bägge, men inte mycket mer än så. Jag tycker alltid att Falkenland lyckas fånga ett vackert vemod, och en känsla av meningslöshet som kan bli fin när hon skriver den. Men i Vinterträdgården blir det meningslösa för meningslöst, och det vemodiga alltför vemodigt. Kanske är det, som någon i min bokcirkel påpekade, för att den är så vardaglig medan hennes andra böcker rör sig i en annan och ovanligare, lite mer suggestiv sfär. Här jobbar huvudpersonen nämligen på dagis, är övervintrad i sin pappas hem, trots att hon egentligen är för gammal, och lever ett väldigt vanligt liv. Hon går en skrivarkurs och dikterna hon skriver där är insprängda i boken. Det är enligt mig taffliga och väldigt diffusa dikter, något som mycket väl kan vara medvetet, eftersom huvudpersonen ofta påpekar att hon inte är född till att bli poet.

Hon förälskar sig i en gift kvinna som ursprungligen är från Iran, och den kärleken gestaltas. Det är ofta där som det blir för sliskigt för min smak, för mycket kladdiga kroppsdelar som beskrivs, för mycket överdrivna (vågar jag säga klyschiga?) metaforer med rosor och silke och gudvetvad. En intressant och ganska ovanlig berättelse finns, men den här gången är det kanske mest språket i kombination med vardagligheten som inte faller mig i smaken. .

Någonstans bland gula sportiga baddräkter, perfekt svallande hår och en övergripande ensamhetskänsla, så tröttnar jag och sneglar på andra böcker i läshögen. Det är aldrig ett gott tecken. Men ibland kommer vackra Falkenlandska formuleringar som jag läser om flera gånger. Ibland vill jag veta mer. Och det är nog formuleringarna som ger mig hopp, som gör att jag vill läsa mer Falkenland trots allt. Men gärna något som är lite mindre kargt, som berättar lite mer.

Så undrar jag, är Falkenlands poesi sådär karg som poesin i Vinterträdgården - vet någon? Jag har hennes 4 x dikter i bokhyllan och kanske blir den oktober månads poesibok till poesiutmaningen. Vi får se.

Kommentarer
Postat av: Magix

jag gillade den, men jag har heller inte läst nåt annat av Falkenland även om jag har 4 x Prosa stående i hyllan

Postat av: ewa

Hej,

vad sugen jag blev på att läsa "Vinterträdgården". Har alltid tyckt om Falkenland, för hennes språk!

Du vi pratade om magisk realism för ett tag sen. På bokmässan blev jag uppmärksammad av en kollega (detta missade jag!)att många av de latinamerikanska författarna pratade om en bok som den mest inflytelserika: Juan Rulfo, "Pedro Páramo". Det är tydligen så oxå att Garcia Márquez använde en mening från Rulfos verk (140 sidor) i Hundra år av ensamhet. Det sista vet jag inte vad det är. Ska se om jag hittar något om det. Du kanske har läst färdigt din kurs nu?

mvh ewa

2009-10-17 @ 15:02:38
URL: http://bokerier.blogspot.com/
Postat av: ewa

Har nu letat info om Juan Rulfos "Pedro Páramo", men vad jag kan se har ingen bloggat om den... Det finns en hel del sidor på spanska men det behärskar jag inte, tyvärr. mvh ewa

2009-10-17 @ 20:53:02
URL: http://bokerier.blogspot.com/
Postat av: Tekoppen

Vinterträdgården är inte Falkenlands bästa, "Min skugga" är bäst, enligt mig alltså! Jag tror absolut att även klichéerna är nödvändiga. Falkenlands egen poesi är ganska olik den som finns i boken, törs jag säga även om jag inte läst så mycket av Falkenlands dikter - hennes prosa faller mig betydligt mer i smaken!

2009-10-18 @ 21:54:04
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Ja, de flesta gillar ju Falkenland. Det är nog den där kargheten och det abstrakta språket som inte faller mig i smaken.



ewa: Är det sant? Ja, gillar du hennes språk så lär du inte bli besviken. Det är ju just vad jag har lite svårt för hos henne.Nej kursen är färdig imorgon, då har vi en presentation och sedan får vi hemtentan. Men jag vill förstås gärna läsa mer magisk realism ändå. Ska också försöka kolla upp den boken!



Tekoppen: Min skugga, det ska jag lägga på minnet!

2009-10-21 @ 10:46:24

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback