Om Adlibris nya design och annat



Ännu har jag inte sett någon kommentera adlibris nya design. Jag får känslan att de har gått på samma linje som Akademibokhandeln, att det ska kännas fräscht och luftigt liksom. Förutom att adlibris förstås fortfarande har massor av böcker, till skillnad från Aka som väl snart förvandlas till utställningslokaler à la moderna museet. Ehm.

Nåväl, jag tycker om nya designen och tycker om att jag ser hela författarnamn + titlar i min syndigt långa önskelista. Det känns fräscht och luftigt, men ändå bokigt och inspirerande. Vad tycker ni om designen?

UPPDATERING:
Efter Tekoppens kommentar om att det är kaos när man går in på enskilda böcker, så testade jag. Och det var det verkligen, man ser inte ens allt, eftersom en del är dolt bakom "tipsen", priset står stort ovanpå boken och det är allmänt förvirrande. Alltså nyanserar jag mitt tidigare utlåtande: Förstasidan ser bra ut tycker jag, luftig och fräsch. Men inte enskilda boksidor. Dessutom upptäckte jag nyss att man inte ser genom en sådan där scrollgrej vilka böcker man har i sin kundvagn från förstasidan. Det gillas inte.

Sedan till ett annat ämne.
Petra på en annan sida skriver nämligen om Coelho. Jag har mycket svårt för karln idag, när jag förstått att han väl inte direkt är jämställdhetens mästare, plus att jag tycker att hans böcker är för flummiga och pretto på ett kvasi-sätt. De ger intryck av att innehålla massor men innehåller egentligen inte mycket alls, förutom självklara klyschor. Men när jag var 18 år så tyckte jag om dem, och det står jag för. Och jag hatar honom inte (orka hata!) och dömer inte folk som tycker om honom. Även om jag inte gör det alls.

Däremot upprör det mig att det i ett av inläggen som Petra länkar till, pratas om att Lars Winnerbäck skulle vara musikens motsvarighet till Coelho. NÄ, NU! tänker jag och kavlar upp ärmarna, redo för strid. För är det någon jag aldrig kommer sluta tycka om, vad folk än tycker, så är det Lars Winnerbäck. Inget pretto eller kvasi med den mannen. Så, det var mitt inlägg i den debatten. Vad tycker ni om detta?

Nu blir det lite intensiv-litt-analyserande här, innan jobb och annat tar över dagen.


Kommentarer
Postat av: Tekoppen

Det kan vara min inre webmaster som konstrar, men jag tycker att nya designen är mycket rörigare, de har försökt klämma in för mycket, när man går in på enskilda böcker är det bara kaos, och priset ovanpå omslagsbilden, nej men... Kort sagt, jag gillade INTE deras nya design!

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tekoppen: Jag hade inte upptäckt den buggen än, att det blev kaos på enskilda böcker men nu upptäckte jag det och ångrade mig! Ska uppdatera med det.

2009-09-22 @ 11:21:29
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag tänkte faktiskt på nya designen när jag köpte kursböcker igår.

Jag gillar den skarpt, tycker att den är lättläst och lättnavigerad. I min webbläsare (Firefox) är det inga problem alls med att priser ligger ovanpå omslagsbilder och sådär. Det är tvärtom mer ordning än det var innan, lättare att se info och sökresultat.

2009-09-22 @ 12:57:28
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Linnea

Jag ser inte ens någon större skillnad mot förut! Haha. Men det är nog som det ska vara. Designen får ju inte ta över från produkterna. :)

2009-09-22 @ 13:06:42
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna S: Jag har också firefox, och tror mest att nya designen är en vanesak för mig faktiskt, haha.



Linnea: Ja, det håller jag helt med om!

2009-09-22 @ 19:50:25
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Martina

Jag är inte helt förtjust i Adlibris nya design, den är väl fin och så men den känns rörigare (hade faktiskt svårt att hitta priserna tills jag såg att de låg över omslagsbilden) och, tja, jag gillar väl inte förändring helt enkelt. ;)



Lars Winnerbäck musikens Paulo Coelho?! Det var det värsta! Jag är med dig i striden angående den frågan.

2009-09-23 @ 00:51:43
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Martina: Nej, det är väl det där med förändring som ställer till det för mig med. :D haha.



Jag vet, det var lite som något slags helgerån. Apropå det, såg du att det kommer en härlig bok nu med tidigare outgivet material av Lasse, en massa texter till låtarna etc? Den är jag vääldigt sugen på.

2009-09-23 @ 21:58:42
Postat av: Carina (Bokbiten)

Jag gillar designen i stort men tycker att det är otydligt med priserna som står på böckerna. Det som dock stör mig mest är att de verkar ha smyghöjt priserna i samband med nya designen. Tidigare kostade många pocketböcker 37-39kr men nu hittar jag få under 41kr. Bara ett par kronor iofs, men många bäckar små...

2009-09-29 @ 16:55:47
URL: http://bokbiten.blogg.se/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback