Skulle bibblan ha uppfunnits idag?

Jag lånar sällan böcker på biblioteket. Eller - rättelse - jag lånar aldrig böcker på biblioteket. Förutom när det är dags att skriva uppsats eller något annat skolrelaterat. Jag skulle aldrig få för mig att köpa alla de typ tjugo fackböcker jag lånar och sen lämnar tillbaka om de inte verkar givande. Det skönlitterära jag läser vill jag däremot köpa. Men den diskussionen kan vi ta en annan gång.

För jag var nyss på universitetsbibblan och hämtade ut lite böcker jag hade stått i kö på. Det är så fint, tycker jag, att de har en speciell avdelning med hyllor där de lägger ut de reserverade böckerna. I den reserverade boken finns en liten namnlapp som sticker ut med mitt namn så att jag enkelt ska hitta boken. Det är något så genuint och fint i bibliotek. Liksom, nej vi lånar bara ut böckerna för vi litar på att du lämnar tillbaka dem. Okej, riktigt så enkelt är det väl inte. Förseningsavgifterna tickar lätt iväg och staten står ju bakom det hela. Men tanken är så genuin och fin.


Jag funderade på om bibliotek ens skulle ha kunnat uppfinnas idag? Om de inte redan fanns alltså. Och jag är rädd att de inte skulle det. Det är för lite cash i det helt enkelt, och cashen är idag ofta prioriterade framför den altruistiska tanken på att alla ska ha en chans att läsa böcker. Vad tror ni om saken?

 


Kommentarer
Postat av: Rödluvan

Jag älskar att det finns där, biblioteket. Det är så underbart att kunna gå in och bara flanera bland alla hyllor av litteratur. Eller att sitta och plugga med en kopp kaffe mitt bland all kunskapen, fast jag väldigt sällan lånar något skönlitterärt. Men för att svara på din fråga, nej, jag tror inte att biblioteken hade uppfunnits idag, tyvärr. Om det hade gjorts hade det nog sett väldigt annorlunda ut, med små avgifter för lån t.ex. Lyckliga oss som har en gedigen bibliotekstjänst till förfogande!

Postat av: Linnea

Nej, biblioteken hade inte kunnat uppfinnas idag.. Särskilt inte med det här styret. :/ Jag är tacksam över att det alls finns avgiftsfria bibliotek. :)

2010-04-07 @ 18:49:53
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Paula

Det finns ju företag som (mot en liten avgift) lånar ut filmer, så varför inte böcker? Bokia-biblioteket verkar också gå bra (60 böcker/år för ca 1 kr/dag). Fast det är ju inte gratis, då.



Att jag själv köper (eller får) alla böcker jag läser är ju för att det är krångligt att ta sig till biblioteket, snäva öppettider och klent utbud. Däremot hade jag gärna drivit ett privat lånebibliotek om jag haft tillräckligt stor yta att ställa upp bokhyllor på. En avstyckad lantgård med några rejäla lador till böckerna, så får de som är intresserade komma och låna till någon sorts självkostnadspris.

2010-04-07 @ 19:40:55
URL: http://bokpaula.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Rödluvan: Jag håller med om allt du skriver så jag säger bara word!



Linnea: Nej de hade nog inte det, faktiskt. Det är som att Reinfeldt idag skulle föreslå: men varför öppnar vi inte en verksamhet där folk får låna sportutrustning? liksom. Aint gonna happen. Å andra sidan hade nog inte Mona S varit så pigg på att föreslå det heller, så detta går förmodligen över blockgränserna och är mer en samhällelig förändring generellt.



Paula: Jo, fast Bokia-biblioteket är ju uppfunnet efter att biblioteket uppfanns, så att säga. Jag tror inte att någon hade kommit på bibblan idag om fenomenet inte redan fanns. Tyvärr. Anledningen till att jag köper alla böcker jag läser är att jag tycker om mina bokhyllor och de har en rätt central del i min lgh, plus att böcker är mitt största intresse i livet och jag tycker det är värt att lägga pengar på det. Jag vill ha massa olästa böcker att välja på och kunna plocka fram dem och bläddra i dem igen när jag känner för det. Skulle kunna låna på bibblan, men väljer faktiskt att inte göra det. Förutom, som sagt, i fallet skolrelaterade böcker.

Men din idé om privat bibliotek låter ju fantastisk! Gör det någon gång om du får chansen vet jag! Däremot undrar jag vad självkostnadspriset gör där, då blir det mer av en boklåda fast billigare. Biblior ska ju vara helgratis.

2010-04-07 @ 20:41:03
Postat av: Annika

Med dagens tekniksamhälle är det väl väldigt osäkert om ett bibliotek skulle "uppfinnas". Men jag är så oerhört tacksam att dessa redan finns och jag skulle älska att ströva omkring på ett universitetsbibliotek. Jag får nöja mig med mitt eget lokala bibliotek som jag besöker åtminstone en gång varannan vecka och faktiskt så finns det mesta som jag behöver till mina litteraturvetenskapliga kurser där. Dessutom har de ett väldigt bra utbud även i övrigt vilket gör mig näst intill lyrisk då jag lånar det mesta av det jag läser, och det enda jag faktiskt köper är facklitteratur.



2010-04-08 @ 06:04:09
URL: http://alkb.se
Postat av: Evilin

Jag köper ogärna böcker, eftersom jag flyttar runt så mycket, så jag både lånar böcker på bibblan, sitter där och pluggar eller sitter där och typ läser tidningar. Eller det gjorde jag när jag var yngre i alla fall. Bibliotek är ju ett av offentliga ställen dit man kan gå utan att förväntas konsumera, när fritidsgårdar stängs ner och allt...



Och Bokia-grejen är ju en helt annan sak, eftersom det bara finns 60 böcker att välja bland för att låna, för 249...



Bibliotek är fantastiska.

2010-04-11 @ 08:44:42
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Annika: Vad härligt att ditt biblio iaf har det mesta du behöver! =)



Evilin: Ja, det har du rätt i. Att biblio är en av få platser som inte kräver konsumtion alltså. Det är fint när man tänker på det. Hur har du det förresten?

2010-04-12 @ 22:18:25

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback