Ida. En roman. av Gertrude Stein



Jag har länge varit nyfiken på Gertrude Stein. Hon hängde med the cool kids (vi snackar alltså Hemingway och Picasso - den coolhetsgraden) när det begav sig i Paris. Ni vet, avantgardet och cigarettförlängare, mörka murriga barer, fladdrande kandelaberljus, skrål och skratt och absint. Så tänker jag mig det hela i alla fall. Litegrann som Francoise Sagans tillvaro gestaltas i den överfantastiska filmen
Bonjour Sagan (se där, nu fick cdon alldeles gratis reklam. Fast filmen var ju grejen men ändå). Och det är väl den mytbilden jag av okänd anledning haft kring Gertrude Stein som gjort mig extra nyfiken.

Det skadar heller aldrig när en bok är vacker, rent estetiskt. Bokens framsida har lite struktur, bokstäverna skimrar i silver och ett försättsblad på gammalt vis är det första man möts av när man öppnar boken. Förutom det är typografin och helheten underbar. Det är ytliga saker men de bidrar till en lite högtidlig känsla vid läsningen. Modernista är bra på sånt, som bekant. De fick mig att rusa efter fler Marguerite Duras-böcker än jag hade råd med. Och tur var väl det, för nu verkar Duras-böckerna vara svåra att få tag i. Men nu är det inte Duras som står på dagordningen.

Innehållet i Ida. En roman då? Ja, kanske finns det en (halvt omedveten) anledning till att jag ägnat två stycken åt min bild av Stein och bokens själva utseende. För berättelsen är det svårt att bli klok på. Det är nämligen mest en Ida som står och går. Och sitter. Och när hon inte sitter så står hon och när hon inte står så lever hon. Visst blir man förvirrad? Hela Ida. En roman är uppbyggd på ungefär det sättet. Och jag antar att meningen med detta skrivsätt är att poängtera någon sorts meningslöshet med allt. Eller med Ida. Eller att beskriva en helt vanlig människa som gör helt vanliga saker, för att på så sätt avdramatisera litteraturen? Eller så ligger berättaren väldigt nära Ida och Ida är speciell och tänker på ett speciellt sätt. Aj, aj, aj, jag börjar redan skriva som boken är skriven.

Nu kanske jag blev för litteraturvetar-navelskådande, inte vet jag, men den ådran ploppar liksom fram automatiskt när man läser en bok av den här svår-att-greppa-graden. Det är heller inte ett särskilt vackert språk som man kan njuta av och liksom strunta i att man inte riktigt fattar. Jag ser mig om efter boken här i lägenheten medan jag skriver, för att kunna plocka fram ett talande citat, men vet inte riktigt var den har tagit vägen. Det får gå bra ändå.

Som ni märker blev jag inte riktigt klok på Ida. En roman men tyckte ändå om att läsa den åtminstone till en början. Den var lite rolig i sin konstighet och det kan vara kul att bryta av läsningen med annorlunda böcker. Såhär beskrivs boken på Modernistas hemsida:

Ida är Ida. En suicide blonde, en Dulcinea, en Garbo, en Gertrude Stein. En skönhetsdrottning som flytt sitt uppdrag; när Ida är på en plats vill hon alltid byta plats. Dessutom är Ida mycket upptagen. Med att vila. Och att gifta sig, sakta men säkert. Gertrude Stein är Gertrude Stein, och Ida är hennes roman – en av hennes mest tillgängliga texter, rolig och oroande.

Jag skulle gärna höra vad någon annan som läst boken tycker. Har ni läst den?

Kommentarer
Postat av: AnnCharlott

Nej, jag har inte läst den. Men av någon bakvänd anledning som jag inte riktigt förstår blev jag nyfiken.

Postat av: Stjärtmes

jag försökte läsa den, men kom inte så långt. jag håller med dig att språket är vackert, men alldeles för snårigt. jag förstod ingenting.

2010-08-12 @ 14:25:47
URL: http://ofbooksandbirds.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

AnnCharlott: Jaså, haha. Du drabbades möjligen inte av samma syndrom som jag hade då - att författaren är mer spännande än vad hennes litterära alster kanske är?



Stjärtmes: Jag skrev iofs i inlägget att jag tyckte att språket INTE var speciellt vackert och att det alltså inte gick att bara njuta av språket (för det kan jag gilla). Men visst håller jag med dig om att man inte förstod mycket alls!

2010-08-12 @ 22:15:04
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Stjärtmes (igen) : Har du läst ngt annat av Stein förresten?

2010-08-12 @ 22:15:28
Postat av: Stjärtmes

haha åh, jag läste fel! jag skyller på sommartider och för mycket av verklighetsflyktande.

under den tid jag orkade läsa boken så fann jag faktiskt ett eller två stycken/citat som jag tyckte om. jag borde leta fram dem.



nej, jag har inte läst något annat av Stein. Ida var den första som jag stötte på, och det är lite oroväckande att den sägs vara Steins "mest tillgängliga texter", för vad betyder det? att den är lättast att ta till eller att den är lättast att få tag på? Jag hoppas att det är den senare.

2010-08-13 @ 22:23:57
URL: http://ofbooksandbirds.blogspot.com
Postat av: Tekoppen

Nix, inte läst, men undrar hur du gillade kandidatkursen på SU? Funderar på om jag ska gå där eller Södertörn och är alldeles rådvill.

2010-08-21 @ 18:26:00
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Stjärtmes: Ja, om denna är tillgänglig så vill jag inte tänka på hur resten är! Jag tror tyvärr att det syftar på att den är lättast att ta till...



Tekoppen: Jag gillade kandidatkursen på SU väldigt mycket, så jag tycker att du ska gå den. Jag läste fördjupningskursen Svensk litteratur under mellankrigstiden och kan varmt rekommendera den. Det låter tråkigt men är sjukt intressant och inspirerande!

2010-08-21 @ 22:43:55
Postat av: Tekoppen

Tack! Jag kommer också gå den fördjupningskursen. Bara det att jag ska bo i Flempan o det vore skönt att kunna gå till fots :) Hur var teorikursen? Mina minnen av den föreläsaren är mindre ljusa.

2010-08-22 @ 20:05:57
URL: http://www.omvardande.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tekoppen: Teorikursen var däremot mardrömslik, mkt pga föreläsaren som nog inte visste riktigt vad han höll på med. Förhoppningsvis har de lyssnat på våra utvärderingar och valt en annan lärare till den kursen. Samtidigt tycker jag det är värt det. Teorikursen är hemsk, men det vägs upp av hur bra sv litt under mellankrigstiden är! Säg gärna till hur du gör sedan, kul att veta. Själv ska jag gå idéhistoria i höst och kommer således att befinna mig i samma lilla sidobyggnad som litteraturvetenskapen på SU. :)

2010-08-23 @ 10:18:30
Postat av: Tekoppen

Vi ska ha Roland Lysell nu. Vem hade ni? Ursäkta en rak fråga ^^

2010-08-23 @ 11:54:52
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tekoppen: Också.. men det rådde olika åsikter och dessutom är den kursen inte så lång så jag tycker ändå du ska köra SU om jag får säga min mening. :D å andra sidan har jag hört rykten om att man har Ebba W-B om man läser på södertörn, kan ju också vara kul!

2010-08-23 @ 11:58:18
Postat av: Tekoppen

Nix, Ebba W har man inte, hon är nånstans i Tyskland nu. Dessutom är hon ingen favvo of mine ^^ Nu har jag inte så lång tid på mig att välja och det blir ett hemskt val, jämt mellan blocken :/ Men tack för din åsikt i frågan!

2010-08-23 @ 15:18:11
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback