Tjuvarnas stad av David Benioff



I Tjuvarnas stad blir två unga killar, Kolja och Lev, tillfångatagna i Leningrad (under andra världskriget) av olika anledningar och hamnar i samma cell. De väntar sig att dö morgonen därpå. Men istället blir de förda till en högt uppsatt militär som ger dem ett annat alternativ. De ska hitta tolv ägg på fem dagar, till hans dotters bröllop. Det är en närmast omöjlig uppgift i den stad och tid de befinner sig i. Det går helt enkelt inte.

Men sitt liv brukar man ju bry sig om, så att säga, så Kolja och Lev försöker såklart hitta äggen och hamnar i allehanda jobbiga/läskiga/livshotande situationer. Det är om just det boken handlar.

Att läsa Tjuvarnas stad är litegrann som att se en film. Man dras med i historien och engageras i hur det ska gå för karaktärerna. Man längtar lite efter att läsa boken och sidorna rasslar förbi när man väl läser. Det är en intressant berättelse och den känns som på riktigt. Men något storslaget är det inte, åtminstone inte för mig.

Vad tycker ni om Tjuvarnas stad?


Kommentarer
Postat av: enligt O

Fick den i pocketkedjan. Nu blir jag mer sugen på att läsa den!

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

enligt O: Ja, gör så! det är den värd. :)

2010-08-21 @ 22:41:48

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback