Funderingar av Angelica Wiik & Bengt O. Björklund



För det första är den här boken _enorm_. Med det sagt ska jag berätta lite om den, eftersom den är ganska ovanlig har jag fått för mig. Boken består av tavlor målade av konstnären Angelica Wiik. Hon målar färgstarkt och figurativt. Vissa av bilderna gillar jag mycket, och andra inte.



Jag googlade fram två bilder på måfå bara, för att visa hennes stil. På varje uppslag i boken, bredvid tavlan, finns en dikt. Dikterna rör sig oftast i samma värld som tavlans motiv. De är alla korta och ögonblicksartade. Precis som med bilderna så är vissa dikter bra och andra lite tristare. Så är det med den här boken. Men det roligaste är nästan idén tycker jag. Konst + ord är ju en oslagbar kombination. Den finns på många bibliotek så passa på att bläddra i den om ni ändå är där.

Jag läste ju nyligen också Jag missade Woodstock av Bengt O.  Björklund. Det var typ som en enda lång dikt, en diktroman.
Såhär tyckte jag om den.

Kommentarer
Postat av: Marie

Åh vad fint det ser ut, jag gillar målningen till vänster väldigt mycket. Även den till höger. Jag har ingen vidare koll på konst så det var kul att läsa ditt inlägg. Spännande också med både konst och ord i samma sammanhang.

Postat av: Marie

Nu kollade jag in hemsidan och hittade de mest underbara littografier och jag känner ett ruskigt starkt ha-begär. Kan inte välja vilken jag gillar mest heller så det här blir krångligt. Tipsade precis svärmor om henne, kanske hon fattar piken....det är ju jul snart. ;) Har du några favoritbilder? Åh tack för tipset!

2010-12-02 @ 11:56:55
URL: http://vaxdukshaftet.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Marie: Haha vad roligt att du blev så peppad på detta. Jag har inga direkta favoritbilder, hade aldrig hört talas om konstnären innan jag läste denna bok (och den läste jag för att min pojkvän lånade den eftersom bengt o björklund skrivit dikterna). Men jag tycker många av bilderna är riktigt häftiga. Men du, en megamiljoner gånger mer inspirerande konstnär tycker jag är lisa rinnevuo. Hon målar verkligen magiskt. Tror jag ska förära henne ett inlägg faktiskt.

2010-12-02 @ 12:50:35
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback