När livet tar över - om brist på läsro

Nu har livet tagit över igen med sorger och rutiner. Alltså sorgerna för sig och rutinerna för sig, för både mitt pluggande och jobb är väldigt roligt. På så sätt är jag lyckligt lottad. Och no worries, sorgerna är inte av det hemska slaget men ändock väldigt energikrävande.

Hursomhelst så kommer här lite updates, sedan har jag ju flera inlägg utlovade att skriva. Men här lite smått och gott.

1. Kan bara hålla med
I love pocket om att Stieg Larsson-snacket är överdrivet. Har han skrivit böckerna eller inte? Herregud, låt karln vila i frid. Dessutom är det frustrerande att det skrivs om honom så mycket bara för att han är en publiksuccé. Själv är jag mer än osugen på såväl hans filmer som böcker. Och när I love pocket skriver om hur uttjatat det är så kan jag bara tänka på Moa Martinson. En författare jag ännu inte läst något av men är mäkta sugen på att skriva C-uppsatsen om. Än idag diskuteras det nämligen huruvida hon kunde skriva eller bara fick hjälp av sin make Harry. Texterna som antyder detta är enligt min lärare ofta skrivna av inbitna Harry-fans, nota bene. Fast i det fallet har det mindre att göra med att hon skulle vara en publiksuccé, än att hon var kvinna och make till en så kallad litterär gigant skulle jag tro. Men detta får mig bara att känna: Suck. Det är egentligen ingen idé att klaga på Stieg Larsson-spekulationerna. De kommer ändå att pågå i ca 250 år till. Till slut börjar man säkert undra om han ens fanns eller om han i själva verket var flera personer (typ som man tror om Homeros).

2. Jag går alltså i C-uppsatsfunderingar. Min fördjupningskurs behandlar litteraturen under svensk mellankrigstid, dvs då proletärlitteraturen växte fram. Vi kommer läsa författare som Eyvind Johnsson, Ivar Lo-Johansson, Moa Martinson, Harry dito, Gunnar Ekelöf och många andra väldigt intressanta människors texter. Kruxet är nu att välja ett C-uppsatsämne. Jag är extremt opåläst vad gäller litteraturen under den här perioden. Om ni har något förslag eller tankar så shoot, shoot!

3. Jag fick presentkort på adlibris i julklapp. Det blir sällan bättre. Och jag har sprungit in några gånger på pocketshop och köpt några böcker hit och dit men nu vill jag verkligen grunna noga på vad jag ska köpa från adlibris eftersom jag är trött på att konsumera och inte vill göra det så mycket längre. Med andra ord ställer jag bokälskares favoritfråga: Har ni några tips på vad jag borde köpa? Edith Piafs självbiografi är självskriven, likaså en diktsamling med en massa Sylvia Plath-dikter. Men mer då?

4. Just nu har jag inte hunnit läsa så mycket men åh vad jag saknar det! Att bara läsa i timmar och åter timmar. Det är lite svårt när man inte har det lugnet bara, men jag sneglar längtansfullt på många böcker kan jag säga. Just nu orkar jag bara med något jag redan vet är underbart: Historier från ingenstans av Charles Bukowski. Men det är tråkigt att inte ha lugnet.

5. Desto bättre är att jag har skrivit tio sidor idag, alltså egen text. Det känns väldigt inspirerande och uttömmande på samma gång.

6. Vad läser ni? Hur mår ni? Vad gör ni? Nu blir det ändå lite läsning resten av kvällen. Om ett white trash-Amerika, alkohol, kvinnor, skitjobb och husvagnar. Slå det om ni kan!

Kommentarer
Postat av: snowflake

Jag tror att du skulle gilla Frieda Hughes diktsamling 45.

http://snowflakesinrain.wordpress.com/2010/01/18/frieda-hughes-ar-fantastisk-i-sig-sjalv/

2010-01-23 @ 09:43:48
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Tekoppen

Jag har ett bra uppsatsämne för den kursen som jag säkert ändå aldrig realiserar. Vet ej om du gillar det lika mycket, men kanske värt ett försök? Vill dock inte vifta med det för hela världen om du skulle dissa det, så du kan väl mejla mig om du är intresserad? wigiliusdotter @ gmail punkt com

2010-01-23 @ 23:53:44
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: ewa

Om du inte är för trött på magisk realism kanske Nuria Amats "Det mest privata" kan vara en sen julklapp? Jag ska beställa böcker idag: "Gattet, sånger från barnasinnet" av Åsa Nelvin och "Röd självbiografi" av Anne Carson. Längtar... ibland är det bäst att äga böckerna!

2010-01-29 @ 16:00:56
URL: http://bokerier.blogspot.com/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback