Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón




När Daniel är tio år så får han följa med sin pappa till De bortglömda böckernas gravkammare. Där plockar han på måfå ut en bok med just titeln Vindens skugga. Denna bok ska för alltid förändra hans liv, då han blir helt fängslad av den och sedan också författaren, Julian Carax. Daniel är lite för nyfiken för sitt eget bästa, och tur är väl det eftersom det gör läsningen intressantare..

Handlingen är ganska komplex att beskriva, då den följer Daniel genom många år, kärlekar, sorger och glädjestunder. Men det som kan sägas är att Vindens skugga är riktigt fängslande läsning, och nästan omöjlig att slita ögonen ifrån. Språket flyter på bra och även om karaktärerna är många, så är de aldrig förvirrande många. Emellanåt blir det nästan som ett mysterium, då man smittas av Daniels nyfikenhet. Dessutom är det härligt att böcker, bokhandlar och läsning står så mycket i fokus. Med andra ord är detta en bra bok att ta sig an om läsinspirationen tryter. Det enda negativa jag kan säga är att det ibland blir lite klyschigt och schablonartat, men som saga sett så är det okej för i sagornas värld hör schablonerna hemma. Jag kan därför varmt rekommendera den här boken till alla som vill ha en riktig roman-roman.

Har ni läst den, och vad tyckte ni i så fall?

Kommentarer
Postat av: Magix Bokbabbel

Sambon läser den som bäst :) Älskade boken då den utkom 2005, men då var jag nog lite yngre och naivare så jag vet inte vad jag skulle tycka i dag :)

Postat av: Carina (Bokbiten)

Jag läste den i somras, sittande under ett mullbärsträd på Sicilien, och jag tyckte mycket om den. Precis som du skriver är det en riktig sago-roman och det är riktigt behagligt att ibland bara flyta med och acceptera allt - hur ologiskt och klyschigt det än må vara - bara för att nyfikenheten driver på.

2010-01-18 @ 00:51:39
URL: http://bokbiten.net
Postat av: Maria

Jag är motvalls käring. Orkade inte igenom den. För mkt ord och för lite handling för mig.

2010-04-29 @ 11:03:55
Postat av: Kjetilkristiane

Spirits are speaking in my dreams and other ways

2012-02-10 @ 08:52:47
URL: http://kjetilkristiane.blogetty.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback