Rännstenspoesi man inte får missa



Det var ett tag sedan jag skrev om min poesiutmaning, men visst
glömmer ni den inte? Idag vill jag inspirera med ett gäng riktigt bra dikter av Jens Åberg. Läs och njut.

Ni kan inte skada mig
känner mig inte
vet inte mitt riktiga namn

*
Jag väver min saknads tanke
som en hinna genom rännstenes strupe
här rinner sanningen
här rinner floden som släcker evighetens eviga törst

*
Höghusen skriker våra namn
regnar ner över våra givna platser
ännu en sista flaska
ännu en sista påse
snön vill aldrig ta slut
för gammal för att leva
för ung för att dö
&
vi går gatan fram
tagsen talar om oss
till oss stolta betongskepp
som ser nåt vackert i nattens spegel
när bara ensamma fönster vakar
kampen tar vid
när tv-dunklet lamslår
det behövs tusen flaskor till
det behövs tusen påsar till
och hundratusen drömmar som föds
glöder
ristar in våra födelsedatum
under gatlyktornas drogade sken
vår egen himmel
vi kommer aldrig dö

*
Viftar inte bort det
när det blänker till
skriver ner min formel
på närmaste fasad
vi är alla skepp
som väntar på vår avgång

*
Ramar in
det som är värt att rama in
det tar inte plats
men det räcker
för att rädda en hel nation

*
En morgon vaknar jag
blandar till min egen färg
drar ett penseldrag över din kropp
&
äntligen avgår båten i tid

Alla dikter är hämtade ur hans diktsamling Rännstenens laserblick som kommer i höst. Jens är född och uppväxt i Stockholmsförorten Hökarängen. Han har levt ett kringflackande nomadliv med pappret som enda fasta punkt. Han har slagit sig ner lite här och där, bland annat i Malmö, Göteborg och Köpenhamn med rännstenen som vardagsrum, alltid med en dikt i rörelse. Hans texter skildrar en naken tillvaro, bländande bakgator, mörkrets kristaller, demoners schackspel och tankar som vill smälta. Just nu sammanställer Jens sin diktsamling, jobbar med spoken word-projektet Askkoppens ansikte och rapalbumet I en port nära dig. Ifall ni blir nyfikna och vill ha kontakt med Jens kan ni maila honom på [email protected]

Vad tycker ni? Har ni läst någon bra poesi på sistone?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback