Bok relaterad till Moskva-attentatet

Ingen har nog lyckats undgå de tragiska tunnelbaneattentaten i Moskva igår morse. Det sägs att terroristerna var kvinnor. När jag läser det i DN känns det på något sätt som en dubbel katastrof. Dels, förstås, för de drabbade och dels för de kvinnliga självmordsbombarna. För jag kommer att tänka på en bok jag läste för några år sedan, Allahs svarta änkor av Julia Juzik. Det låter som en BOATS-bok men är det lyckligtvis inte. Istället är det en intressant och välskriven reportagebok.

Boken handlar om kvinnliga självmordsbombare i Tjetjenien och Ryssland och Juzik kommer genom sina undersökningar fram till att dessa kvinnor nästan aldrig gör det frivilligt. Detta gäller naturligtvis de manliga självmordsbombarna också. Det är aldrig dem som spränger sig själva som står bakom det hela. Hjärnorna i attentaten behöver inte dö, utan manipulerar ofta unga män och kvinnor till det. Fast Allahs svarta änkor handlar just om de kvinnliga självmordsbombarna. Boken förbjöds av Putin när den kom ut (!) eftersom den ansågs kritisk mot regimen.

En läskig detalj är att kvinnan/mannen själv ofta inte kan utlösa laddningarna. På en gata, några kvarter bort, står istället en man och väntar på att trycka på den knapp som ska spränga kvinnan i luften. Hon kan ändra sig men måste ändå dö, alltså.

Jag tänkte bara tipsa om den här boken, ifall någon vill veta mer om hur det kommer sig att man väljer att dö genom att spränga sig själv i luften på en fullpackad tunnelbana.Hur mycket det har att göra med att man är fattig, kanske kär i den som gett en uppdraget. Eller så hoppas man på att himlen ska vara en mycket bättre plats än Moskva i rusningstrafik. Det är så svårt att tänka sig och att förstå, när man kommer från en sekulariserad kultur och (som jag) inte kan relatera till en gudstro. Hursomhelst. Reportageboken finns att köpa
här.

Kommentarer
Postat av: aidaho

bra tips, den skulle jag verkligen vilja läsa.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Ja, gör det. Jag minns den som riktigt intressant.

2010-03-30 @ 18:51:11

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback