Tips på arga böcker?

Idag är jag arg på det mesta. Det känns nästan som att vara tonåring igen. Jag är arg på kungahusets existens, på snåla människor, på FRA och det mesta man kan vara arg på egentligen.

Det är väldigt onödigt. Och jag ska inte sprida negativ energi över er, mina kära bloggläsare. Jag brukar trots allt nästan alltid känna mig positiv och glad. Däremot vill jag vända det här till att ställa en bokrelaterad fråga till er: Har ni tips på någon arg bok man borde läsa? Typ en reportagebok det riktigt ryker om eller så? (obs! ej självhjälpsböcker/populärpsykologi). Jag tänker på Naomi Klein som jag ännu inte läst (har dock böckerna hemma). Hon känns lite sådär härligt förändra-världen-arg väl? Någon annan?

Själv kan jag tipsa om Gomorra av Roberto Saviano. Den är väldigt faktaspäckad, men oerhört upplysande läsning och inte jobbig att ta sig igenom om man varvar med något skönlitterärt. Även Åsne Seierstad är duktig på reportageböcker. Tror jag har läst tre av henne. Och så kan man lyssna på Beväpna er med Ebba Grön om man känner sig arg på världen. Den är argare än jag någonsin kan bli. 

Kommentarer
Postat av: snowflake

Lotta på Bråkmakargatan av astrid Lindgren och Dirty weekend/En jävla helg av Helen Zahavi är mina tips. Fast de är skönlitterära förstås. Ska tänka lite till.

Postat av: Rödluvan

Ibland när du skriver så tror jag att du är en av mina vänners drömprinsessa. Jag tror det, på riktigt! Fast några arga böcker kan jag inte komma på såhär direkt.

2010-03-06 @ 00:30:34
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: Åh, lotta såklart! en jävla helg ska vi precis läsa till en bokcirkel så det var ett väldigt passande tips. Den kommer jag påbörja inom någon vecka. :) Tack för bra tips!



Rödluvan: Jaså, vad är detta för vän och varför är jag månne denna väns drömprinsessa? spännande! Jag är glad nu igen så det är okej att du inte kommer på arga böcker. :)

2010-03-06 @ 14:56:38
Postat av: Tekoppen

Inte skönlitterärt, men dock argt: "Mig lurar ni inte!" av Valerie Valere (den boken KOKAR av ilska), och så "Nästa som rör mig" av Bodil Malmsten som jag tror att jag redan har fått dig lite lässugen på ;)

2010-03-06 @ 20:36:48
URL: http://www.omvardande.blogspot.com
Postat av: Rödluvan

Haha, det är min väldigt litteraturintresserade (med en fin examen som bevis på det;)) punkarvän. Ebba Gröns Beväpna er är en stor favoritlåt hos honom. Du verkar ju passa på många av hans drömprinsessekrav - litteraturintresserad, intelligent, söt och en aning punkig. Har du dessutom tatueringar eller piercingar så är det klappat och klart!

2010-03-07 @ 13:16:54
Postat av: Vixxtoria

Kanske ilskan har gått över, men du kan ju bli arg igen av till exempel Maria-Pia Boëthius. Både Mediernas svarta bok och Heder och samvete brukar få mig att gnissla tänderna.



Eftersom det är 8 mars när jag skriver idag kan jag tipsa om att man även blir ganska arg när man läser Bi Puranens bok Att vara kvinna är ingen sjukdom. Den är snart 20 år gammal, men borde fortfarande finnas både på bibliotek och antikvariat.



Skönlitterärt finns ju alltid både Doktor Glas, Brott och straff och Räddaren i nöden, är sura, pessimistiska, kverulantiska individer av manligt kön går runt och är arga så där i allmänhet.



Och just det ja. Alexander Skantze. Han är väl en sån där riktigt arg ung man (om man inte vill läsa Giftas av Strindberg eller så). Grattis Gud tål nog en omläsning, men jag blev nog mer arg på Skantze än Gud och samhället när jag läste den.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tekoppen: Åh, spännande tips. Och ja, jag är lite lässugen på Nästa som rör mig fast det jobbiga är att jag ju fått lite svårt för Bodil. Men jag ska läsa den ändå. :)



Rödluvan: haha det låter fint. Fast tråkigt nog är jag är faktiskt ingen punkare alls, och har varken tatueringar eller piercingar tyvärr. :/ Men tusen tack för komplimangerna, blev glad! Du verkar väldigt litteraturintresserad, dags att starta en bokblogg kanske? jag skulle bli stammisläsare direkt!



Vixxtoria: Ja, ilskan har blåst bort men åh vad härligt att du ger så många tips. Jag antecknar flitigt! Av de du nämner har jag bara läst Doktor Glas (älskar) och Räddaren i nöden (inte min kopp te) men resten ska jag kolla upp first thing imorgon.

2010-03-09 @ 23:16:58
Postat av: J

I skönlitteraturen finns det en man som är arg på människor och staten - Österrike - Tomas Bernhard

2010-03-11 @ 23:00:11

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback