Det blir braflummigt när Jim Morrison skriver poesi

Erotisk Politik av Jim Morrison

utflippade underverk
skola vederfaras Eder




Jim Morrison är en legend på många sätt. Jag minns tunnelbaneresa efter tunnelbaneresa i tonåren med huvudet lutat mot fönstret då jag emellanåt varvade den vanliga musiken med The Doors. People are strange och Alabama song återkommer fortfarande i mina spellistor. Det sorgligpoetiska.

People are strange when you're a stranger,
faces look ugly when you're alone.

eller

Show me the way to the next whiskey bar
oh, don't ask why. oh, don't ask why.

Föga anade jag att Jim Morrison innan han dog vid 27 års ålder (ja, han är en av medlemmarna i
27 club) också gav ut ett par diktsamlingar. I svensk översättning har två av hans diktsamlingar publicerats. Erotisk politik heter boken. Det är en tunn bok, som jag läste igenom vid köksbordet en kväll nu i veckan.

Förordet är väldigt intressant. Där berättas en del om Jim Morrisons uttalanden och åsikter och jag läser det häpnande. Sedan är boken indelad i tre delar, där den första mest är pinsam. Översättaren har där försökt omformulera vissa av The Doors-låtarna till svenska. Det hela blir väldigt dåligt. Först trodde jag att dessa var de faktiska dikterna och förfasades, tills jag insåg att dikterna kommer senare.

Härskarna och De nya varelserna är bägge fragmentariska diktsamlingar, där fragmenten är numrerade. Det är mycket storstad, mycket psykadeliskflummigt, slingriga formuleringar och det mesta är fint att läsa. Några exempel (tack vare citatboken!):

Cancer city
storstadshöst
sommarvemod
Den gamla stadens gator
spöken i bilar
Elektriska skuggor
*
Härskarna beveker oss med bilder. De ger oss böcker, konserter, gallerier, shower, filmer. Särskilt filmerna. Genom konsten förvirrar de oss och gör oss blinda för vår förslavning. Konst pryder våra fängelseväggar, håller oss tysta och förströdda och likgiltiga.
*

I Härskarna verkar härskare och film vara de övergripande temana. Men jag gillar det fragmentariska och tycker inte ens att en sådan röd tråd hade behövts. Att den ändå finns är rätt schysst, eftersom det är intressanta ämnen. Men osammanhängande är bra i poesi. Tycker jag, då. .

Kort och gott är det en helt okej diktsamling som emellanåt verkligen glimrar till.Tydligen blev den nerskriven av alla kritiker när den gavs ut.

Kommentarer
Postat av: Titti

Jag gillar Jim Morrison och The Doors och läste hans The American Night för ett tag sedan som jag gillade mycket. Vilket förlag är Erotisk poesi utgiven? Fick genast ett habegär till den lilla boken. :-)

Postat av: Titti

Ehm... Erotisk politik menade jag ju. s

2010-11-27 @ 20:13:03
URL: http://hellrebarfotaanboklos.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Titti: Åh, förlaget heter tydligen Janus.. (?). Jag lånade boken på biblio för ovanlighetens skull, den gavs ut på svenska någon gång under 90-talet. Här hittade jag den precis till salu ifall du ville köpa den: http://www.bokborsen.se/Morrisson+Jim-bok-till-salu-8993331_1.htm



Vad är american night för bok? Den kände jag inte till!

2010-11-28 @ 21:19:18
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback