Mannen utan väg av Erik Lindegren

Först tänkte jag att uppställningen av den här långa dikten, som nästan blir som en osammanhängande diktsaga (kanske 60 sidor någonting), såg så stel och gammal ut. Lite Iliaden-varning över det hela. Jag är väldigt oförtjust i fasta versformat, rim och måsten inom poesin. Obunden vers is the shit! Snart märkte jag att det var obundet, samhällskritiskt, osammanhängande, kriget i bakgrunden, hjärtsnörpande formuleringar och riktigt inspirerande poesi.

Då läste jag hela boken rakt av. Därför hann jag varken markera citat eller riktigt hämta andan. Jag njöt av ordflödet utan överanalys, precis som jag uppmanar alla att göra i min
poesiutmaning. Och det funkade riktigt bra.

Mannen utan väg är nog väldigt svår att få tag på. Jag läste den som en del i en samling med Erik Lindegren-dikter. Där fanns hela Mannen utan väg publicerad. Jag skummade lite ur de övriga dikterna, men de föll mig inte lika mycket i smaken.

Har ni koll på Erik Lindegren?

Kommentarer
Postat av: Full bokhylla

Inte mer än begravningsannonsklassikern:



Någonstans inom oss är vi alltid tillsammans,

någonstans inom oss kan vår kärlek aldrig fly.

Någonstans o någonstans har alla tågen gått

och alla klockor stannat:

någonstans inom oss är vi alltid här och nu,

är vi alltid du intill förväxling och förblandning,

är vi plötsligt undrans under och förvandling,

brytande havsvåg, roseneld och snö.

Postat av: Eli

Jag upptäckte Erik Lindegren när jag pluggade litteratur för några år sedan, och älskade verkligen. Jag såg på Akademibokhandeln i veckan en "samlade dikter" som verkade ganska ny, funderar på att köpa den för jag har aldrig riktigt haft tid att verkligen fördjupa mig i hans verk. Men det jag har läst, det har jag älskat!

2010-11-29 @ 17:39:54
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: A

hey! har frågestund på min blogg

nu & skulle bli jätteglad om du

frågade något :) danke!

2010-11-29 @ 18:08:04
URL: http://annnaaah.blogg.se/
Postat av: Ida

Haft en bra måndag? :)

2010-11-29 @ 19:13:21
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Tekoppen

Läste den här efter att ha gillar de Lindegren vi fick läsa på Littvet I. Gillade den mycket!

2010-11-30 @ 20:15:58
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Full bokhylla: Åh, vilken vacker dikt!



Eli: slå till tycker jag! annars kan jag tänka mig att det finns en massa fina samlade dikter-böcker med hans dikter på t. ex antikvariat.net som också kan vara värt en titt.



tekoppen: Hm, jag minns inte ens att vi fick läsa honom i littvet 1 (?!) men det kanske bara var jag som slarvade med kurslitteraturen och det skäms jag för isf. Tänk vad jag mer kan ha missat...

2010-11-30 @ 21:01:50
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback