Böcker på teater

Döm om min glädje när jag satt och googlade lite olika teatrar - det var längesedan jag såg något - och upptäckte att såväl Anna Karenina (som jag som bekant läser just nu) och Sofi Oksanens Utrensning (plus även Allrakäraste syster av Astrid Lindgren) visas på Stockholms Stadsteater till våren. Jag ska garanterat se bägge pjäserna. Än har jag faktiskt inte läst något alls av Oksanen men jag känner liksom på mig att jag kommer gilla hennes böcker och ska se till att läsa åtminstone Utrensning innan jag ser pjäsen.

Sedan visas Strindbergs Ett drömspel på Moment i Gubbängen så den ska jag också gå och se. Tidigare har jag sett flera bra pjäser baserade på böcker. Bland annat Doktor Glas på Vasateatern, och Mästaren och Margarita, Den allvarsamma leken och Bitterfittan på Stadsteatern. Det är som att böcker gör sig lite lite bättre på teater än i filmformat. För på den fronten har väl de flesta varit med om en rad besvikelser (bok blir film är ju ett väldebatterat ämne).

Har ni sett någon lyckad pjäs baserad på en bok?

Kommentarer
Postat av: Cathy

Jag har sett många pjäs i Oslo av Henrik Ibsen: Ett dukkehem, Hedda Gabler, lilla Eyolf och Peer Gynt. RIksteatern har ju nu satt upp Hedda Gabler och jag kan verkligen rekommendera att se den!

Postat av: Åsa (kafka på jobbet)

Om ett par veckor ska jag se Aniara på Stockhoms stadsteater och det ska ju bli sjukt spännande!

2010-10-24 @ 21:18:42
URL: http://www.kafkapajobbet.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Cathy: Aha, det lät spännande. Det ska jag kolla upp!



Åsa: Ååh, blir avis! Jag har läst om pjäsen lite överallt nu och i olika sammanhang och skulle ev också vilja se den. Det som avskräcker en aning är att pjäsen är en musikal... Men det kanske inte stör alltför mkt?

2010-10-28 @ 12:00:35
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback