Drömmen om att läsa biografier

Tidigare i veckan skrev Petra på Breakfast Bookclub ett inspirerande inlägg om de bästa biografierna hon läst. Jag blev inspirerad att göra samma sak, tills jag tänkte efter och insåg att jag faktiskt inte läst så mycket biografier. Inte vad jag vet på rak arm, åtminstone. Visst har jag klämt en och annan fin memoar (Beppe Wolgers dito, bland annat - läs!), men på biografifronten är det tunnsått. Jag tänkte: Åh, då kan jag göra ett inlägg om de biografier jag vill läsa istället, men då uppstår en liten skämskudde.

För det har ju pratats lite här och där om att det till slut nästan blir pinsamt att outa böcker man inte läst men äger, i olika sammanhang. Ju oftare man gör det, desto mer uppenbart blir det ju hur mycket böcker man har köpt men ännu inte läst. Jag skulle kunna göra ett Dagböcker-jag-äger-men-inte-läst-men-vill-läsa-inlägg också utan problem. Och fylla på inläggen med olästa tegelstenar i hyllorna med åtminstone ett inlägg till. Men det blir lite skämmigt, som sagt. Ändå tycker jag själv om att läsa sådana typer av inlägg hos andra. Så jag utstår skammen helt enkelt. De här biografierna vill jag hemskt gärna läsa, och har hemma, ännu olästa:





Jag skulle heller inte banga att läsa:

Sylvia Plath - ett diktarliv av Anne Stevenson
Capote-biografin (som jag dock inte äger)
Vivi Edströms bok om Selma Lagerlöf
Ozzy Osbournes självbiografi (som jag längtade lite efter här)
Patti Smiths Just kids är förstås också ett läsmåste

Det kanske blir en biografiutmaning när vi väl pustat ut efter tegelstensutmaningen? Fast å andra sidan är det inte särskilt utmanande att läsa biografier. Däremot intressant. Av de ovan tror jag att Cornelis-biografin blir den första jag läser. Jag har spenderat extremt mycket tid med Cornelis i hörlurarna genom åren, och vill gärna läsa en hel bok om honom. Dessutom såg jag en intressant lång dokumentär om honom för inte längesedan. Och snart kommer ju filmen, med Hank von Helvete i rollen som hela Sveriges vis- och samhällskritikkung.

Vilka biografier är ni mest sugna på att läsa? Och vilka kan ni tipsa om?

Kommentarer
Postat av: Sermin

Hej!

Jag läser "Under huden" av Doris Lessing som jag varmt rekommenderar!

Många tankar far genom huvudet så fort jag tar upp boken. Fattigt hade de men ändå inte. Nej, inte jämfört med "idag".

Vilka äventyr!

Barndom: ut i bushen och upplev all äventyr som naturen bjuder!

Ungdom: lite galet mycket drickande (vilket hon själv erkänner) men så mycket mer. (Jag befinner mig på hennes ungdom....)

Läs om du inte redan har gjort det :)

Postat av: julia

Hejsan sötnos! HUr är det med dig såhär en höstdag i oktober? <3

2010-10-28 @ 10:13:59
URL: http://juliaaahh.blogg.se/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Sermin: Aha, tack för tipset. Den har jag inte läst. Är det alltså hennes självbiografi? Jag är sugen på att läsa "Albert & Emily" av Lessing. Där skriver hon först hur hennes föräldrars liv var och sedan hur det kunde ha blivit. Låter som en så fin tanke. Jag önskar nästan att jag själv kommit på den och skrivit en bok i ämnet (fast kanske inte just om mina föräldrar, utan fiktiva karaktärer)!



julia: hm, jag vet inte om jag vet vem du är?! Men jag mår bara bra tack, själv då? Haha.

2010-10-28 @ 12:06:34
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Sermin

"Under huden" är del 1 (strax innan hon flyttar till London)i hennes självbiografi.

jag har inte läst någon av hennes romaner - började direkt med självbiografin istället vilket jag är glad för. Här får du alla hennes romaner framdukade; hur de kom till och vilka som ligger bakom karaktärerna mm. Slå till med "Albert & Emily". Av det jag har läst i "faktaboken" så är... nej jag ska inte skriva mer :) Lite pirrighet ska jag lämna kvar till dig ;)

2010-10-29 @ 09:36:35
URL: http://littlemeandmybooks.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Sermin: Okej, spännande! Nackdelen är att jag började med Den femte sanningen i somras, utan att ha läst något av henne tidigare, och tyckte den var dödstråkig för att vara ärlig. Valde jag bara fel bok kanske?

2010-10-31 @ 22:50:55
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Sermin

Jag vet inte?

Jag läser Lessing för första gången och självbiografin är spännande. Men om det är tråkigt (har du kommit långt?) då kanske du helt enkelt ska avbryta (fast man kanske inte får det av konstens alla regler...). :) Testa direkt med självbiografin. Den är väldigt tilltalande. :)

2010-11-03 @ 15:12:22
URL: http://littlemeandmybooks.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Sermin: Ja, jag läste kanske 170 sidor innan jag gav upp i somras och sedan dess har jag inte rört boken. Och jag är den typen av person som absolut avbryter böcker om jag inte gillar den, det finns så många böcker man vill läsa så det är ingen idé att streta på om man dör av uttråkning tycker jag. :P ska kolla upp självbiografin!

2010-11-10 @ 09:13:47
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback