Forgive me father, for I have sinned


Även om jag inte ber om en ponny utan snarare en stor bokshoppingrunda, så tyckte jag att bilden passade.

Ja, hörni, det här bokköpstoppet börjar kännas mer och mer som ett skämt. Visserligen köper jag inte alls lika mycket böcker som i vanliga fall, och inga nya. Men i söndags var jag på Stadsmissionens second hand på Hantverkargatan. Där köpte jag:

Växandet av Gösta Friberg
Petersburgsnoveller av Nikolaj Gogol

Det var nära att betydligt fler böcker slank med i köpet men jag lyckades hejda mig. Igår var jag inne en sväng på Alfa antikvariat, som måste vara Stockholms bästa? Där fanns för det första hur mycket poesi som helst. Förutom det verkade de ha mängder av böcker som står med på min
önskelista. Lyckligtvis, och jag vet inte riktigt hur det gick till, så lyckades jag skynda ut därifrån med habegäret ristandes inom mig.

Ni hör kanske att jag dramatiserar det hela lite. Men det är ju faktiskt inte så smart att gå in i en massa bokaffärer när man egentligen inte får. Särskilt inte antikvariat, eftersom det då blir ännu svårare att stå emot. Man tänker: Åh, men den här boken går ju faktiskt inte att köpa vid ett senare tillfälle för då kanske den inte finns kvar. Att jag tog mig ut från Alfa antikvariat utan ett kraterstort hål i plånboken är ett oförklarligt under.

Men sedan tänker jag att det finns så många böcker här hemma som jag vill läsa. Köper jag nytt hela tiden så minskar chansen att det blir av. Det är ett argument att stå emot som jag ska tänka på nästa gång. Om det går.

Kommentarer
Postat av: ewa

Kikade på din bokönskelista, vilken härlig blandning!

Jag har precis skickat efter Saphos Dikter och fragment som jag har önskat mig länge. Annars är problemet att läsa mina egna böcker... då jag jobbar på bibliotek och bär kassar av bibblans böcker fram o åter (och faktiskt läser eftersom de inte kan ligga i mina olästahögar hur länge som helst)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

ewa: Ja, det är en salig blandning på min önskelista. Tilläggas bör att jag har mer än hundra olästa böcker hemma så egentligen borde önskelistan förbli just en önskelista för ett bra tag framöver. :D Kan tänka mig att det är hög dregelfaktor att jobba på bibblan, man lär ju hitta böcker man vill läsa hela tiden!

2010-10-13 @ 10:50:00
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Marias bokliv

Äh, second-hand är inte köp - det är bokåtervinning ju!

2010-10-14 @ 22:07:31
URL: http://www.mariasbokliv.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Maria: Åh, tack, vilket underbart mantra! :D

2010-10-15 @ 11:23:15
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback