Glöm inte min poesiutmaning!

För något år sedan startade jag en poesiutmaning. Den gick ut på att läsa (minst) en diktsamling i månaden, och tanken bakom var att poesi inte behöver vara något svårt och främmande. Jag vill få fler att läsa poesi genom att avdramatisera den. Det är okej att inte analysera. Det är okej att inte förstå. Poesi kan vara som vackrast när den är ett ordflöde man bara njuter av, som man kan njuta av choklad eller tavlor.

Nu erkänner jag att jag själv inte har varit någon flitig deltagare i utmaningen. Därför meddelar jag nu ut i ”etern” att jag ska komma igång igen. En diktsamling i månaden är inte mycket, men ger inspiration och är ett bra avbrott till all längre prosa. Nu i oktober månad blir det nog desto mer, med tanke på mitt förra inlägg, men sedan ska jag satsa på en i månaden åtminstone.

Ni som hakade på utmaningen i fjol – börja igen vet jag! Och ni andra får också gärna vara med. För inspiration går det att klicka här. Där finns alla mina poesiinlägg samlade, inklusive den härliga poesijulkalendern från förra året.


Kommentarer
Postat av: Anonym

2010-10-21 @ 17:58:03
Postat av: Gothique

Jag håller fullkomligt med dig. Mer poesi åt folket! Jag försökte göra min del i avdramatiserandet genom att erbjuda en skrivarcirkel i Halmstad under parollen "Våga skriva poesi". Men det var bara en person som vågade anmäla sig :(

Postat av: Tekoppen

Jag har läst 18 diktsamlingar i år, så jag har nog mitt på det torra. Men fler lär det bli, mitt nya närmsta bibliotek har så bra utbud!

2010-10-22 @ 21:32:23
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Gothique: Ja, verkligen. Poetry for the world! Vad synd att bara en vågade anmäla sig. :/ Jag märker också här i bloggen att jag får betydligt färre kommentarer på alla poesirelaterade inlägg. Fattar inte vad folk är så rädda för, det är trist att poesin har den där "svår litteratur"-stämpeln.



Tekoppen: Åh vad härligt! Vad är det för bibliotek?

2010-10-24 @ 12:43:35
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback