Längtar blandad kompott i höst





Höst, böcker och Sylvia Plath (vars dagbok jag gärna vill läsa).

Nu är det verkligen höst. Världen är orange, röd, brun och lite gul. Himlen är blågrå. Luften är krispigt kylig. Jag älskar det. Jag njuter av sjalarna, koftorna, lövprasslet under fötterna, en rykande kopp med svart kaffe i pappmugg på väg till universitetet. Men framför allt älskar jag hösten för att det är en såpass läsig årstid.

Jag har slutat med långa att-läsa-köer. Inte ens i somras gjorde jag någon sommarläslista, mest för att jag vill läsa vad som faller mig in. På ett sätt tror jag läslistor kan vara bra, eftersom man då tenderar att hitta mer lästid, och på ett annat sätt tycker jag om en läsning utan tvång/tvångstankar eller måsten.

Visserligen har jag tegelstensutmaningen men den ser jag bara som lustfylld, och inte som ett tvång. Även om jag måste erkänna att den där Tolstoj minsann kunde svänga sina meningar både hit och dit i kringelikrokar, och även om det ibland blir väl långa hästkapplöpningar och societetsfester i boken. Läsningen går inte snabbt om man säger så. Men jag tycker ändå om boken på något sätt och funderar t. om på att ha en till tegelstensutmaning i vår för att själv få några fler tjocka böcker lästa. Men det blir ett senare projekt.

Nu sitter jag och funderar på vad jag vill läsa i höst. Och då menar jag inte exakt vilken bok, utan vilken typ som lockar. Och jag känner att jag vill sätta igång med min poesiutmaning igen (läs en diktsamling i månaden, valfri). Så en diktsamling kommer det att bli varje månad. Jag känner också att jag är sugen på något gammeldags och stockholmskt, kanske Per Anders Fogelström kan vara mig behjälplig där. Sedan vill jag gärna hinna med någon författardagbok och kanske en rockbiografi. En Marguerite Duras för själens skull vore inte helt fel, och så har jag faktiskt ett par olästa av Majgull Axelsson. Ett par tunnisar vore schysst också, för att blanda upp den tolstojska tyngden. Men vi får se hur det blir.

Vad vill ni ha för känsla på er höstläsning i år?

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag vill också läsa Plaths dagböcker; beställde nyss hem The Bell Jar, som jag skulle kunna läsa hur många gånger som helst tror jag.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Sanna: ÅH, jag älskar också The Bell Jar (fast på svenska)! Är också väldigt sugen på att läsa Johnny Panic and the bible of dreams (heter den va?) men har den bara på engelska och jag är dålig på engelskläsning, mest en tidsfråga. Men dagboken ligger faktiskt alltid framme på mitt vardagsrum i en härlig bokhög och ser lockande ut.

2010-10-15 @ 11:21:06
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Eli

Jag älskar höstläsningen, mest brukar jag mysa ner mig i soffan med skräckisar och tunga tegelstenar, men även om jag inte pluggar längre så är hösten alltid lite "kurslitteratur" för mig...

2010-10-15 @ 12:41:20
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Tekoppen

Mumin! Och Strindberg. Och diktsamlingar. Nelly Sachs. Rimbaud. Rilke. Pjäser. Katharine Mansfields noveller. Astarte och Kris av Karin Boye. Trasdockan av Falkenland. Och de tre jag har oläst av Herta Müller.

2010-10-15 @ 16:33:51
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag har rätt många tegelstenar - förutom de i utmaningen - som jag vill hinna med i höst. Annars tänker jag mig en hel del brittiskt, gärna viktoriana, det brukar alltid passa så bra under hösten.

2010-10-15 @ 17:04:49
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: bokstödet

Åhhh jag älskar hösten just med det som du beskrev med lövprasslet och sjalarna men också de långa promenaderna i skogen, svampplockning och härliga middagar med levande ljus och de goda samtalen...nu till sak min höstläsning skiljer sig inte så mycket från annan läsning det är det som finns i "högen" som läses. Just nu är det Min kamp som är den stora höstutmaningen.

2010-10-15 @ 21:27:56
URL: http://minaboktankar.blogspot..com
Postat av: Rödluvan

Herregud, såg just din kommentar. 200? Hur har du ens hunnit? Nu blev jag helt lugn och känner att jag absolut kan unna mig att gå in i några antikvariat imorgon, hahaha!



Vad gäller klassikerutmaningen tycker jag det är en riktigt bra idé, men jag är lite osäker på om jag kommer hinna med att hålla i projektet. Mycket bättre om du kör på det, så kan jag ju bara hoppa på projektet istället!



Och höstläsningen... Jag ser nog mest fram emot de där halvsömniga dagarna man har efter att man varit ute länge (kanske plockat svamp eller hjälpt mamma och pappa i trädgården.) så går man in, sätter på sig en pyjamas och kryper ner i soffan med någon fin roman. Gärna någonting med lite tyngd, men ingenting allt för deppigt. Sagor tycker jag om på hösten. Sagor, skrönor och "berättelser", sådana som skapar lite barndomskänsla, fast med vuxendrag.

2010-10-15 @ 22:32:50
URL: http://gripande.blogspot.com
Postat av: Sanna

Jessica, jag har inte läst Johnny Panic & the Bible of Dreams än; den är en av de där karamellerna som jag sparar till en framtida vacker dag i hängmattan... eller på soffan eller varsomhelst.



Det där med engelskläsningen är ju oftast en vanesak, och då kan det ju vara bra att börja med kortare, som novellerna i Johnny Panic? :)

2010-10-16 @ 12:50:42
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Eli: Ja, tegelstenar hör verkligen hösten till eftersom man på helgerna kan unna sig så lång koncentrerad sammanhängande lästid. Igår läste jag till exempel i timme efter timme (anna karenina). Så mysigt!



Tekoppen: Oh, låter som en härlig höst. Och lite utmanande också (syftar på Müller som jag faktiskt inte förstod mig på alls). Kul!



Anna S: Ja, engelskt passar. Själv kör jag som bekant på ryskt just för tillfället, vilket också passar utmärkt!



bokstödet: Min höstläsning skiljer sig, som kanske framgick av inlägget, inte heller speciellt årstidsrelaterat även om man blir sugen på de där riktiga pärlorna under hösten. Tycker det är en lyxårstid på nåt sätt. Man unnar sig stora tekoppar, långa samtal, levande ljus, choklad, mörker och litteratur. :D Hur är Min kamp? Den vill jag hemskt gärna läsa men väntar nog tills den kommer på pocket.



Rödluvan: Ja, alltså minst 200. Lite pinsamt, men det har inte alls varit svårt att hinna med med tanke på de senaste 5 årens bokkonsumtion... Okej, då håller jag i ett klassikerprojekt (om ingen annan hinner före..) till våren eller någon gång runt jul. Men du är med i utmaningen iaf? ;) Sagor lät också härligt. Selma borde passa för sådan läsning.



Sanna: Ja, det har du rätt i, jag kanske borde börja med Johnny Panic som engelsk läsning. Det öppnar ju en betydligt större värld om man tar sig ork att läsa på engelska. Man kan ju annars alltid parallell-läsa med något på svenska liksom.

2010-10-18 @ 13:17:10
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Lisa H

Tegelstensutmaningen kommer ligga i bakgrunden och gro mest hela tiden (hoppas hoppas jag orkar/hinner plöja 2 st som det är sagt!) och utöver det så har jag i första hand tänkt läsa längtade Revolt och sen några recböcker som jag fått hem. Mycket mer än så blir det nog tyvärr inte för min del denna höst :)

2010-10-18 @ 19:44:11
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lisa H: Revolt, vad är det för bok? Lät bra. ;) Nej, oftast tenderar man (läs: jag) att tro att jag kommer hinna läsa så många mer böcker än jag faktiskt hinner med i realiteten. Men å andra sidan har jag bestämt mig för att inte planera upp mitt liv alltför mycket och det bådar ju gott, i och med att det förmodligen ger mer lugn och ro = lästid. :)

2010-10-20 @ 09:31:59
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback