Reklamig inspiration

Det här inlägget blir lite nischat, så jag vill varna alla känsliga och be er att istället invänta nästa inlägg som publiceras om bara en liten stund (jag har nämligen ett på gång). Ni som är synnerligen oförtjusta i reklam, kan helt enkelt se detta som en reklampaus och behandla den som ni brukar med sådana.

Jag tänkte nämligen tipsa om några inspirerande/matnyttiga reklamböcker. De kan nog vara roliga även för den som inte sysslar med reklam till vardags, åtminstone några av dem. Dessa reklamböcker hör till mina favoriter:


Fuck logic av Per Robert Öhlin
Det här är min absoluta favorit bland reklamböcker. Genom att skriva om kreativitet och idéprocesser, visa framgångsrika exempel och avsluta med ett gäng uppgifter för att få igång hjärnan så är Fuck logic en inspirationskick på trötta dagar. Dessutom är boken skriven på ett lättläst språk och typografiskt riktigt välgjord. Går både att bläddra i, lägga lappar vid de idéer man blivit inspirerad av eller läsa från pärm till pärm.



The creative revolution av Claes Bergquist
Den här boken berättar om den tid då tv-serien Mad men utspelar sig. Det gyllene 60-talet. Det är också den tid man brukar kalla för den kreativa revolutionen inom reklam. Det var då man började tänka att en annons kunde vara mer än rubriken "Drick Gevalia"och en bild på någon som dricker Gevalia. Man kunde faktiskt göra något kreativt och intelligent av reklam. Att den icke-kreativa reklamen fortfarande tar upp en stor del av medieutrymmet är trist, men det finns fortfarande en hel del reklam som sticker ut och inspirerar. Om starten på det berättar The Creative revolution genom mängder av exempel. Alla klassiker finns med. Tyvärr tror jag boken är rätt svår att få tag på, men det går säkert om man anstränger sig lite och letar på exempelvis Bokbörsen och antikvariat.net.



Guerilla advertising
Gerillareklam är den reklamen som inte frågar om tillstånd. Den som emellanåt dyker upp och förvånar även den mest luttrade storstadsbon. Åtminstone om den är bra. Gerillareklam är lite som reklamens grafitti, helt enkelt. Boken Guerilla advertising är fullproppad med lyckade exempel. Jag har faktiskt inte läst boken, men bläddrar i den då och då för att få inspiration till att det omöjliga faktiskt också går att genomföra. Man måste bara vara lite modig. Favoritexemplet är det där man har klistrat upp silhuetten av en ballerina i en snurrdörr. Det är reklam för en balettskola. Effekten blir att ballerinan gör piruett efter piruett, dagarna i ända.

Jag tänkte fortsätta att med jämna mellanrum tipsa om konst-, koncept-, och reklamböcker. Det kan vara ett fint avbrott till skönlitteratur och annat.

Vilka reklamböcker har ni att tipsa om?

Kommentarer
Postat av: Maria

The Art of Writing Advertising är en intervjubok där fem av de största får ge sin syn på sig själva och sitt arbete. Boken kom ut första gången redan 1965, mitt exemplar är från 1995 och nu finns ett nytryck från 2003. Trots att boken har några år på nacken tycker jag den är en mycket inspirerande och eftersom den fortfarande finns att köpa är det väl fler som anser det ;-) Kika på den här: http://www.amazon.com/Art-Writing-Advertising-Conversations-Bernbach/dp/0071410937

2010-10-05 @ 09:08:45
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Maria: Åh, det lät som en väldigt bra bok. Tack för tipset!

2010-10-07 @ 10:30:00
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Per Robert Öhlin

Tack för att du uppmärksammar min bok. Får jag tillägga att boken är slutsåld på förlaget, men finns nyreviderad under namnet »F*ck logic 2«.



Min senaste bok handlar om universell kreativitet med titeln »Den mentala orgasmen«. Den berättar om kreativa processer var de än uppträder och riktar sig till personer, företag och organisationer som är intresserade av utvecklingsprocesser – och svårigheten att vara människa.

2010-10-08 @ 11:46:57
URL: http://www.minegoestoeleven.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Per Robert: Så lite så. :) Och just det, jag har faktiskt fuck logic 2 också men har inte hunnit läsa den än. Eftersom jag läser din blogg så har jag hört om Den mentala orgasmen och tycker att det låter som en spännande bok!

2010-10-13 @ 10:53:03
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback