Köpstopp triggar tydligen köplust

Okej, okej, okej. Jag har inte köpt böcker på hela sommaren och knappt hela våren. Jag har inte tänkt på att köpa böcker. Det har inte varit någon grej. Sedan bestämmer jag mig för att ha köpstopp en bit in på hösten. Och vad händer? Jag köper böcker, förstås. Adlibris-beställningen jag fick hem för någon vecka sedan räknas inte, eftersom den köptes på ett presentkort som legat sedan i julas (!). Men i veckan fyndade jag Agnes von Krusenstjernas Älskande par (en av delarna i Fröken von Pahlen-serien) och Nattfjäril av Jessica Kolterjahn på Emmaus. Och nu klickade jag precis hem Utan nåd av Peter Birro och Oron bror av Daniel Sjölin på bokbörsen. Det är böcker som är väldigt svåra att få tag på, visserligen, och på så sätt mer befogat. Men vad gjorde jag på bokbörsen överhuvudtaget?

Och som med alla ovanor så är den här ovanan nu igångtriggad. Nu kommer jag på fler och fler böcker som jag vill ha. Jag kan tillägga att förutom att jag har köpstopp, så är bokhyllorna dessutom proppfulla. Och nu behövs plats för min kärleks alla böcker dessutom. Hittills har han fått två små hyllplan i mina minibokhyllor. De av mina böcker som stod där har jag lagt på (de dignande) bokhögarna i fönstret.

Så, detta är min söndagsbekännelse. Förlåt, fellow köpstoppsmänniskor men jag kunde helt enkelt inte låta bli.

Kommentarer
Postat av: Emeli

Fyndar man på Emmanus så räknas det väl inte? Det vore ju dumt att låta bli. Önskar jag hade samma tur.

2010-09-05 @ 22:30:10
Postat av: Lisa

Haha, jag känner igen mig på sätt och vis. Har haft köpstopp nu i tre veckor blir det nog. Och först gick det hur bra som helst, men nu börjar jag fylla på mina önskelistor på AdLibris och det blir bara svårare och svårare att inte klicka på köpaknappen..!

Postat av: Emmas Bokhylla

Men det ar sa, nar man inte kan/far kopa dem, sa blir man som besatt.



Tro mig, att bo i Afrika och sitta och titta pa adlibris hemsida och lagga till bocker i Onskelistan, och veta att chansen att jag kan lasa dem innan jul ar mikroskapisk, det ar rena rama plageriet! ;-)



Sa ar det ju sa underbart nar man kan ge efter och bara kopakopakopa det man vill ha!

2010-09-06 @ 11:19:02
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Emeli: Vad glad jag blir när du skriver så, då stillas mitt dåliga samvete lite (och jag funderar självklart genast i dessa banor: hmm, kanske hinner jag till emmaus på lunchen).



Lisa: Önskelistorna är farliga, jag har lyckats ta mig ur adlibris-önskelista-träsket sedan en tid tillbaka (mest för att den är så ouppdaterad och jag är faktiskt inte sugen på de flesta böckerna där längre). Men nu har jag en fysisk önskelista istället. Vet inte vilket som är värst. Den fysiska kollar jag på titt som tätt. Funderar på att göra en önskelista här i bloggen också, det kanske skulle förenkla att hålla köpstoppet?



Emmas bokhylla: Ja, det är verkligen så. Lite som när man hade godisförbud när man var liten och skulle få några hundringar om man klarade ett halvår. Aldrig var man väl så sugen på godis i alla dess former?! Jag kan tänka mig att avståndet (afrika-sverige) ökar läslängtet. Du får spara ihop till en megabeställning sedan när du kommer tillbaka till sverige. Då är du värd det mer än någonsin!

2010-09-06 @ 11:37:07
Postat av: Paula

Visst är det typiskt! Tycker aldrig jag hittar så många spännande böcker i nätbokhandeln som precis efter att jag gjort ett köp. Där gäller det verkligen att hålla igen så att det inte blir ett paket om dagen!

2010-09-07 @ 18:15:16
URL: http://bokpaula.wordpress.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback