Missade du någon underbar författare?





Jag tänkte bara passa på att, såhär på lördagen när man kanske har lite mer tid över, upprepa vilka författare jag valde att ha med i min julkalender. De är alla otroligt läsvärda och 2011 hoppas jag på att hitta många nya författare att gilla lika mycket. I år är ju som bekant hitta-nya-författare-året. Imorgon kommer ett inlägg om de författare jag faktiskt vill läsa mer av, som jag upptäckte under 2010. Men här alltså – min författarjulkalender för den som missade någon:

Charles Bukowski
Marguerite Duras
Douglas Coupland
Carl-Johan Vallgren
Haruki Murakami
Sara Stridsberg
Paul Auster
Michail Bulgakov
Selma Lagerlöf
George Orwell
Majgull Axelsson
Astrid Lindgren
Jonas Hassen Khemiri
Francoise Sagan
Sylvia Plath
Lukas Moodysson
Siri Hustvedt
Jonathan Safran Foer
Monika Fagerholm
Bruno K. Öijer
Stina Aronson
Karolina Ramqvist
Moa Martinson
Hjalmar Söderberg

Med bakgrund mot att jag gillar älskar de här uppräknade författarna – har ni några skräddarsydda tips på vilka fler författare jag inte får missa?

Kommentarer
Postat av: Cecilia Bergman

Trevlig lista med många bra författare. Har inte läst alla men många av dem. Jag tror att du också skulle ha glädje av att läsa (om du inte redan läst!) Mare Kandre och Sofi Oksanen.

Postat av: Linnea

Härlig lista! Många av mina favoriter finns med på den. Om du gillar Hjalmar Söderberg, särskilt Doktor Glas, måste jag tipsa om Bengt Ohlssons Gregorius om du inte har läst den. Jag tycker också att Johan Kling skriver i samma stil som Söderberg i Människor helt utan betydelse. Det är en riktigt fin bok tycker jag!

2011-01-15 @ 12:51:13
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Petter

Boris Vian ("Dagarnas skum", "Höst i Peking") borde nog passa.

2011-01-15 @ 13:21:11
URL: http://buttertarordet.blogspot.com
Postat av: Frida (påhittade nöjen)

Jag har en liten fråga. När jag läste vad du skrivit om Sylvia Plath (är besatt av henne just nu...) så skrev du att du hade gjort en tavla av bilden med henne och skrivmaskinen. Jag har också tänkt många gånger att göra "egna" tavlor av bilder på författare eller ev. böcker.



Nu till frågan. Hur gjorde du tavlan? Är det på duk eller har du skrivit ut bilderna och sedan ramat in dom? Kan du tipsa om ett bra ställe online som gör sådant här?

2011-01-16 @ 08:44:42
URL: http://pahittadenojen.blogspot.com
Postat av: Stephanie

Väntar fortfarande på listan på författare du vill bekanta dig med i år!

2011-01-21 @ 11:36:33
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Cecilia: Kul att du gillar listan. :) Mare Kandre har jag inte läst men däremot Oksanen och älskade utrensning.



Linnea: Jag har faktiskt läst både Gregorius och Människor helt utan betydelse och gillade bägge. Håller dock inte med om att Kling når upp i Söderbergs nivå men så är det också en ganska svår uppgift.. :)



Petter: Aha, tack för tipsen!



Frida: Jag tänkte faktiskt fota och visa min tavelvägg framöver. Jag har helt enkelt skrivit ut bilder från internet och ramat in i små ramar – lätt som en plätt. på väggen finns bland andra Cornelis Vreeswijk, Carl-Johan Vallgren, Astrid Lindgren, Francoise Sagan, Bob Hansson, Charles Bukowski, Hjalmar SÖderberg, Marguerite Duras, Thåström, Selma Lagerlöf osv. :D Jättefint! Och så blandat med lite konst. Så jag vet tyvärr inte något ställe online som gör detta, men det är plättlätt att göra själv så köp ett gäng ramar på claes ohlson och börja skriva ut. :)



Stephanie: haha ja justja!

2011-01-23 @ 09:35:24
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback