Klassiker där även jag fattar hypen

Igår skrev jag om klassiker jag verkligen inte fattat grejen med. Idag tänkte jag vara lite positivare och lyfta fram två klassiker som jag verkligen, verkligen tycker om. Men jag tänkte försöka undvika de böcker jag redan älskat sönder och samman här i bloggen (läs: Kvinnor och äppelträd, Gösta Berlings saga, Feberboken, 1984 etc).

Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez

Den här boken läste jag i samband med en fördjupningskurs i magisk realism. Jag bloggade såhär om den (vad kul det är att läsa gamla inlägg förresten!). Den innehåller så otroligt mycket inom en och samma berättelse. Det är lite förvirrande att många av karaktärerna heter samma sak, men när man väl tagit sig över den tröskeln så är det bara att hänge sig åt texten. Latinamerika, en lagom dos av övernaturligheter blandat med vardag, krig och hemskheter.

Candide av Voltaire

Det här är kanske ett otippat val men faktum är att jag gillar Candide, trots att den först och främst är IDÉ framför BERÄTTELSE. Den naiva Candide som ständigt hänvisar till världen som "den vackraste av världar" som får sina illusioner krossade när han ser den hårda verkligheten. För hur kan folk svälta i en värld som är den vackraste av alla tänkbara världar? osv. Jag har läst boken två gånger och tycker att den är uppfriskande på något sätt. Kanske hade jag valt en annan klassiker om det inte var så att jag bestämt mig för att inte ÄN en gång hypa sönder samma romaner. Man får variera sig lite.

Vilka klassiker är ni förtjusta i?

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hundra år av ensamhet: nja. Jag tyckte om att läsa den, det gjorde jag, men det var en sådan där läsupplevelse som lämnade mig frågandes: Vad var detta egentligen? Jag tror inte riktigt att jag fattade grejen, men jag hade väldigt gärna läst om den. Jag har lekt med tanken på att kanske t.o.m. prova läsa den på originalspråket, men då lär jag få sitta med lexikonet i högsta hugg...



Candides storhet, däremot, håller jag helhjärtat med om! Utmärkt val! Jag har läst den ett par gånger och tycker att den bara blir bättre och bättre.

Postat av: enligt O

Hundra år av ensamhet förstod jag absolut inte storheten med. Tråkig. Candide däremot var okej, men inte wow. Kul idé, ska surfa vidare och kolla vad du inte gillar.

2011-05-05 @ 18:47:24
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Linnea

Jag tycker också om Candide! Och jag fattade inte heller grejen med Räddaden i nöden..

Det får mig att misstänka att jag borde läsa Hundra år av ensamhet.. :)

2011-05-05 @ 19:01:07
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Sanna: Ja, läs om den. Originalspråk kanske kan bli ett sommarprojekt? :) Håller med om att Candide blir bättre även om karaktärerna är lite statiska.



enligt O: Man kan tycka olika helt klart. ;)



Linnea: Ja, läs den. Den är bra om än lite tidskrävande.

2011-05-07 @ 17:16:45

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback