Hej Nostradamus! av Douglas Coupland


Cheryl blir skjuten i en skolmatsalsmassaker 1988. Hon är då 17 år och har precis gift sig. Fast det vet bara hon och killen. Cheryl är med i en förening som heter Youth Alive och som består av kristna ungdomar, på gränsen till galet läskigt superkristna (även om ALLA religiösa människor skrämmer mig mer eller mindre. Jag respekterar deras tro men det är nog något i blicken..) Hursomhelst blir hon skjuten. Hon och det lilla fostret i hennes mage som bara hon och maken vet om. Hon ser på allting utifrån.

Killen då, vad händer med honom? tio år senare är Jason, som han heter,halvalkoholiserad och lever ett händelselöst liv. Cheryl försvann aldrig riktigt ur hans själ. Hans pappa är en överkristen idiot och mamman trivs bäst i sällskap med sina spritflaskor och Jasons hund.

Mycket mer än så kan jag egentligen inte avslöja. Och ovanstående beskrivning lät väl sådär lagom bruksanvisningcharmig. Faktum är dock att den här boken är - och nu kan jag inte hålla mig längre - så fruktansvärt JÄVLA BRA!

Den är skriven ur olika personers perspektiv. Vi lär känna dem, lär känna deras omgivning och det är så galet skitbra, simply. Språket är en saga i sig, vackra formuleringar etsar sig fast i hjärtat både här och där. Men bäst av allt är känslan, lite melodramisk men ändå kärleksfull, och handlingen förstås. 

Jag känner de här karaktärerna nu. Jag läste vid mikron på praktiken när jag väntade på att lunchen skulle bli varm. Läste de ynka två stationerna på morgonen, läste (självklart) hela kvällarna. Och även om jag har haft hektiska dagar med göromål dag som kväll, så tog det mig tre av dem att läsa ut den här boken. 

Den är fantastisk. Och intressant, engagerande. Fascinerande kanske, framför allt.
(jag talar inte i sådanahär ordalag om jag inte verkligen menar det).


Kommentarer
Postat av: MiaBrescia

Denna har jag nu lagt till i min inköpslista. Alltid spännande att få läsa nya författare och en aktuell historia som är så otäckt, så otäckt.

Postat av: Anna

Min lilla syster lånade den här boken för ett tag sen och jag funderade på om jag också ska göra det. Det låter ju som att du verkligen tycker att man ska läsa den :)
Har du sett filmen Elephant? Borde du göra annars, men tanke på det här temat.

Och sen lite som inte hör direkt till den här posten:
- Det är väldigt kul att få kommenterar :)
- Jag håller inte alls med dig om att Gardell skulle vara jobbig att lyssna på. Jag gillar honom jätte mycket, efter det jag har hört av honom på bokmässor och liknande.

2007-05-11 @ 09:25:33
URL: http://annasbokhylla.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback