4 x Edelfeldt, del ett: I fiskens mage av Inger Edelfeldt



På min sommarläslista står 4 x Edelfeldt av Inger Edelfeldt. Det är en tjock bok som innehåller författarinnans fyra novellsamlingar. För att inte riskera att tröttna på Inger, och för att suga lite på den goda karamellen, har jag bestämt mig för att läsa en novellsamling ur boken i taget, och variera med annan läsning. Jag började med I fiskens mage som är en väldigt fin novellsamling. Novellerna däri är barnsligt naiva, men inte så att man tröttnar eller tänker: Är detta inte en ungdomsbok? Varje novell är som en karamell man vill äta sakta egentligen, suga på och låta smälta i munnen men som man inte kan låta bli att bita i. Tugga, tugga, tugga, svälj och så längtar man efter nästa. Språket är vackert, enkelt, och de flesta novellerna är ur barns perspektiv. Ibland barn vars föräldrar ställer höga krav på dem, ibland barn som gömmer sig i fiskens mage (under filten).. Ibland barn som leker med klossar.

En vacker novellsamling! Har alltid gillat Edelfeldt och nu ser jag fram emot även de övriga tre novellsamlingarna i boken. Men först blir det nog en riktigt härlig roman. Vilken får ni se om några dagar...

Kommentarer
Postat av: Pi

Hon skriver så bra noveller tycker jag. Romanerna är helt okey också, men det är som novellförfattare jag gillar henne allra mest.

Postat av: jessica

Jag håller fatiskt med! Hon passar i novellformat. Och fortfarande är novellerna skönt konkreta så man kan njuta av dem på samma enkla sätt som av en roman. :) jag är nöjd med min läsning som sagt. Vet du kanske några fler bra novellförfattare? tips emottages gärna.

2008-07-08 @ 19:47:47

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback