Vad jag älskade av Siri Hustvedt


En av årets bästa läsupplevelser!

Leo köper en tavla som gör honom förundrad. Han spårar upp konstnären, Bill, och de blir därmed vänner för livet. Deras söner blir bästa kompisar, deras fruar får en tät kontakt och parmiddagarna är flitiga. Speciellt eftersom de även bor grannar med varandra.

Därefter följer berättelsen om denna vänskap. En berättelse, så välskriven och skör, att jag förundras. När jag väl måste lägga ner boken, gör jag det motvilligt. Hur en tragedi drabbar dem och skapar stora fnurror på tråden. Hur livet fortgår ändå, hur en del ungdomar i boken utvecklas på det läskigaste vis av dem alla. Hur Bill fortsätter att skapa, utställning efter utställning.

Jag vet inte mer vad jag kan säga om den här berättelsen. Sammanfattad på det här viset, låter den som en ganska o-originell och släpig historia, men sådant är verkligen inte fallet. Det här är en bok jag vill rekommendera hela världen att läsa. Språket, sättet på vilket författaren får mig att känna utan att skriva mig på näsan, New york-atmosfären... Ni hör själva. Jag är begeistrad.

Kuriosa: Författarinnan Siri Hustvedt är gift med en av mina andra favoritförfattare, Paul Auster.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh. Jag har ju förstått, från alla håll och kanter, att detta är en bok att älska. Ändå har den stått oläst i min hylla i över ett år (!). Jag bara måste ta mig an denna förmodade pärla innan sommaren blir till höst...

Postat av: jessica

Ja, oh, den är fantastisk. läs, du kommer inte att ångra dig. :)

2008-07-14 @ 17:03:56
Postat av: Match Games

Great website with loads of information, love the bit about What is Love. Keep it up please!!! My best wishes to you!

2010-01-12 @ 08:33:06
URL: http://match-games.tk01.info

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback