Favoritmiljöer i litteraturen?

Vilka är era favoritmiljöer i litteraturen? Svara gärna i kommentarsfältet eller i era egna bokbloggar. Mina (som jag kommer på på rak arm), är:

Den amerikanska whitetrash-miljön - Jag vet inte varför jag tilltalas så av trailer parks, whisky som dricks direkt ur flaskan, hängmattor på bakgårdar och tumbleweeds som blåser förbi en porch någonstans i USA:s inälvor. Cigaretter, sunkiga barer och mödrar som askar där de känner för det. Långa och meningslösa dialoger över frukostvinet. Och så vidare. Men jag tycker mycket om sådana romantiseringar eller skräckscenarior, beroende på hur man vill se det. Kanske har det något med att göra att det är långt ifrån min egen verklighet. Exempel: Drömfakulteten av Sara Stridsberg, allt som skrivits av Charles Bukowski, Lång väg hem av Lori Lansens. Fler exempel?

Den amerikanska collegemiljön - Jag är inte förtjust i ungdomsböcker, men det finns faktiskt "vuxenböcker" också, som handlar om collegemiljön. Jag gillar att läsa om den där nojigheten vi alla har känt när vi har varit sjutton år och förvirrade. Jag gillar de långa korridorerna, banketterna, klassrumskonflikterna, hemligheterna och skvallret som utbyts under rasterna. Jag kommer bara på ett exempel, men det är väl värt att nämnas: I en klass för sig av Curtis Sittenfeld. Om skönhet av Zadie Smith utspelas visserligen också till viss del i collegemiljö. Har ni fler exempel? Uppdatering: Lisa påminde mig om Fördjupade teorier i katastroffysik som
jag ju också läst och som har en känsla av collegemiljö i sig, även om jag inte var överförtjust i boken.

Stockholm under förra sekelskiftet -
Den smäktande kärleken, de stora gatlyktorna, snöiga innerstadsgator och skor som klapprar mot kullerstenar. Hur hattar höjs när man möter en bekant, hur folk är ute och spatserar i lugn och ro, passerar Klara kyrkogård och fortsätter igenom de kvarter som numera är rivna men som måste ha varit väldigt mysiga. Att få läsa om hur folket reagerade när Ladugårdslandet plötsligt skulle döpas om till Östermalm. Stadshuset ska byggas, vilket åbäke. Samma miljöer som jag vistas i dagligen, men en helt annan verklighet. Exempel: alla underbara böcker av Hjalmar Söderberg, i viss mån Strindberg (även om jag bara läst Röda rummet hittills). Fler exempel?

Paris under början/mitten av 1900-talet -
Åh, kandelabrar, cigarettförlängare, vin som skvimpar ur glasen, divaner, dekadens. Bilfärder ut på landet, tristessen, ledan och euforin, att springa i höga klackar på Champs-Élysées, teatrar, undanskymda barer med levande ljus och musik... Jag kan fortsätta i all oändlighet, jag älskar Paris-miljön och bäst porträtteras den av Francoise Sagan och Marguerite Duras.

Det finns säkert åtskilliga fler miljöer jag älskar att läsa om, men dessa är de jag kommer på just nu. Stockholm i nutid kan förstås också vara mycket trevligt, även om jag överdoserat på det i litterär form och litegrann tröttnat för tillfället. Men det lär jag återvända till.

Förresten så spottade jag paret Kepler igår på väg hem från träningen. Arm i arm strosade de på Scheelegatan. Apropå litterära miljöer. Jag höjde knappt på ögonbrynen, har inte ens läst Hypnotisören. Borde jag? Nu blir det hursomhelst några timmars intensivplugg. Som tur är innefattar dagens pluggsession skönlitterärt läsande,så jag klagar faktiskt inte.

Kommentarer
Postat av: Carina

Donna Tartts Den hemliga historien utspelar sig också i amerikansk collegemiljö. Att du har missat den!



Jag älskar när böcker utspelar sig i Stockholm eller på andra platser där jag har varit och kan följa med i tanken när personerna förflyttar sig.



Under mina sena tonår plöjde jag Rosamunde Pilchers böcker och kände väldig längtan till Cornwall. Över huvud taget gillar jag nog den engelska landsbygden också, speciellt i deckare.

Postat av: Lisa

Förslag

Amerikansk whitetrash-miljö: Daniel Woodrell. Jag läste hans Gryningen kommer aldrig åter för ett litet tag sen (liksom hemsk men bra) och har Fel sida av järnvägen, ännu oläst.

Amerikansk collegemiljö: Marisha Pessl, Fördjupade studier i katastroffysik. Har precis (igår) avslutat Fördjupade studier.. Mycket bättre än vad jag väntat mig! I och för sig kanske inte så mycket collegemiljöer, men den ger en känsla av att vara mitt uppe i det iallafall.

2009-09-16 @ 12:40:47
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Carina: I know, i know! Åh, en av mina bästa vänner kommer från (och bor i) Cornwall. Antagligen hälsar jag på där nästa sommar eller så, är dock ytterst oförtjust i att läsa om engelsk landsbygd. Kanske för att den inte tenderar att vara så dekadent.. Haha.



Lisa: Åh, jag har Woodrells bok här, från en pocktail, kanske ska lägga den i läsa-snart-högen då! Och jag uppdaterade inlägget med länk till min recce av Fördjupade teorier... som jag ju faktiskt läst men glömde bort i sammanhanget, tack för påminnelsen. :)

2009-09-16 @ 20:04:14
Postat av: Lilla O

Spännande! Jag klurar och återkommer!

2009-09-16 @ 20:52:29
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: aida

jag håller med i nästan alla punkter, även om kanske whitetrashgenren inte är den första jag plockar upp. Men åhh, paris och stockholm - vilka litterära gestalter! Underbart. JAg plockar gärna upp boken bara jag får en hint om geografisk frosseri :)

Ett tips är kolterjahns ut ur skuggan. En fantastisk bok.



Men nu har jag en liten önskan: du brukar ha så mycket bra tips så jag hoppas du kan hjälpa mig i denna..jag skulle behöva en bok att läka ihop bitarna av mitt hjärta..har du något tips? Själv står det bara still i huvudet, nedrigt värre..

2009-09-16 @ 22:15:27
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lilla O: Ja, gör det!



aida: ååh, ut ur skuggan har flera tipsat mig om. Så fort jag inte BARA har tid att läsa littvet-böcker och bokcirkelböcker så ska jag garanterat läsa den!



En bok som läker ihop bitarna av ditt hjärta, hmm. Jag skulle föreslå antingen en vacker roman som "Kärlekens historia" av Nicole Krauss eller "Vad jag älskade" av Siri Hustvedt. Alternativt en bok som får dig att helt gå in i något annat, så att du slipper tänka på det ledsna hjärtat och på så sätt får lite distans till det. Riktigt bra böcker finns det många, men idag föreslår jag:



Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami

Andarnas hus av Isabel Allende

Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm.



Vet inte riktigt vad du gillar för böcker, men där är några tips. Säg till om du vill ha fler och ta hand om dig! :)

2009-09-17 @ 11:09:40
Postat av: aida

ååh, kärlekens historia. förstås. Som jag älskade den boken när jag läste den första gången. Var tvungen att klappa på den när jag bara så passerade genom rummet. Och Siri. ja. Andernas hus och den amerikanska flickan var verkligen läsupplevelser. Så då är frågan om jag ska plocka upp Murakami, sist som jag är på den författaren. Eller så blir det Krauss igen.



Tack för tipsen! Förhoppningen är att finna den ultimata berättelsen som stänger av allt runt ikring.



Jag har gillat dina tips hittills genom åren, så, det här känns som bra :)

2009-09-17 @ 21:24:13
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: Johanna H

Jag är definitivt en amerikansk-college-miljö-knarkare, inget snack om saken. Skadad för livet av Donna Tartt. Och vid sidan av det väldigt svag för all form av femtiotal, helst amerikanskt där också. Fast det senare märks nog i och för sig mer i vilka filmer och tv-serier jag gillar (Mad Men...) än vilka böcker jag läser, helt enkelt eftersom det är en ren estetisk hook-up. Så snyggt!

2009-09-20 @ 12:55:34
URL: http://booksversuscigarettes.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Roligt! Nu har jag svarat i min blogg (:

2009-09-20 @ 18:38:58
URL: http://zmeu.webblogg.se/
Postat av: Martina

Jag har också svarat!

2009-09-21 @ 01:25:58
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

aida: Ja, då tycker jag du ska testa Murakami. Jag kan ge dig massa mer boktips annars ifall du vill :D

vad glad jag blir att höra att du har gillat mina tips genom åren, det känns fint och bra. Ha en fin dag och hoppas hjärtesorgerna har dämpats lite under helgen. Läs annars "extremt högt och otroligt nära" av Jonathan Safran Foer, "Blonde" av jco eller "den allvarsamma leken" av hjalmar, käre hjalmar. Nu kändes mina boktips väldigt klyschiga men det är väl bara att inse att de där böckerna är värda all uppmärksamhet. Men tittar jag efter i hyllorna så finns där nog mycket mer att tipsa om.



Johanna H: åh, femtiotal, ljuva femtiotal. Fast Mad men är ju iofs 60-tal? under den reklamiga kreativa revolutionen :) Men det är lika underbart, det. Revolutionary road känns som ett passande tips till dig då. Om du inte redan har läst den? Den utspelas i sådär lite klaustrofobisk, stereotyp femtiotalsmiljö (tror jag, känns som det iaf) och den perfekta ytan som aldrig är lika perfekt om man rispar på den. Du vet.



Emelie & Martina: Vad kul! :)

2009-09-21 @ 13:01:37
Postat av: snowflake

äsch, min trackbacking fungerar som vanligt inte. Men jag har i alla fall svarat.

2009-09-21 @ 18:50:24
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: Det är nog för att du måste trackbacka (?) till stellasbokblogg.blogg.se, så det är inte din det är fel på. Men kul att du har svarat!

2009-09-21 @ 23:07:58
Postat av: Lotta - hyllan

Jag har svarat i min blogg:



http://hyllan.blogg.se/2009/september/favoritmiljoer-i-litteraturen.html

2009-09-23 @ 09:27:09
URL: http://hyllan.blogg.se/
Postat av: Kerstin - En bokmals liv och leverne

Vilken rolig enkät! Har svarar i min blogg nu, här:



http://kerstinydrefors.blogg.se/2009/october/favoritmiljoer-i-litteraturen.html

2009-10-05 @ 10:54:31
URL: http://kerstinydrefors.blogg.se/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback