Författarjulkalender, lucka 6

Bakom lucka nummer 6 finns: Sara Stridsberg.



Och det här är då en författare jag värnar om alldeles extra mycket. Jag menar, Murakami och Coupland, Vallgren och Duras i all ära. Men ingen av dem har berört och påverkat mig ens i närheten lika mycket som Sara Stridsberg gör.

Det finns liksom författare som man älskar, men har förståelse för om andra inte känner samma sak inför. Jag kan förstå om man tycker att Coupland är för flippad. Jag kan även tänka mig in i att man tycker Vallgren är lite högtravande. Men jag har så otroligt svårt att förstå dem som inte fullkomligt och besinningslöst avgudar Stridsbergs romaner. För att inte skriva alltför långt så delar jag upp inlägget i anledningar till att älska det Sara Stridsberg skriver:

Språket.
Stridsberg har ett fullkomligt unikt språk, vars like jag aldrig sett. Hon blandar korta och långa meningar, fragmentariskt med konkret. Vackersorgligt, tycker jag nog är det bäsa ordet. Ontskönt, kanske? Lite fina ord skadar aldrig. Två exempel ur Drömfakulteten finns
här, från min julkalender förra året.

Berättelserna.
Sara Stridsberg har hittills i sina romaner tagit ett snitt ur verkligheten (eller ur en fiktiv verklighet) och gjort fiktion av det. Jag älskar sådant. I Drömfakulteten spinner hon ut Valerie Solanas liv. I Happy Sally berättar hon om simmerskan Sally Bauer som ville korsa engelska kanalen. I Darling river gör hon varianter på Nabokovs Lolita-karaktär.

Smärtan & skönheten.
Det sorgliga i handlingen, ofta extremt smärtsamt och tragiskt, förskönas av språket som jag bara måste älska. Och det blir en så stark upplevelse att man knappt kan tro det. Man vill både läsa långsamt och insupa allt på samma gång.

Miljöerna. USA. Trasiga hammockar med rosenmönster. Milslånga amerikanska motorvägar. Sunkiga motell. Sunkiga diners. Mörka gränder. Ja, ni hör ju själva.

Tankarna som väcks.
En Stridsberg-bok kan diskuteras i timmar och åter timmar. Jag är HEMSK mot de i min närhet med allt mitt prat om denna författare. Det finns alltid en anledning att nämna henne i litterära sammanhang och böcker pratar jag om för jämnan, så ni förstår ju själva.

Och här har jag svårt att ge råd på vilken bok som ska läsas först, eftersom alla ska läsas. Klicka på respektive titel för att se vad jag bloggade om boken efter att ha läst. Happy Sally ska läsas för havet och drömmen om havet, Drömfakulteten för det sorgliga och Andy i bakgrunden och motellet med neddragna persienner och cosmo girl och knarket och de fiktiva intervjuerna. Darling river för kläderna som skjuts sönder i bilen, apan som också är Lo som också är Dolores och för ordböckerna som beskriver ord ur ett lolita-perspektiv.

Döm om min förvåning när några i min bokcirkel inte förstod "grejen" med Sara Stridsberg. De tyckte att hon krånglade till det, så mycket hörde jag. Sedan började chocken brusa i mina öron och då hörde jag inte så mycket mer. Men vad tycker ni? Har ni läst något av henne än?

Kommentarer
Postat av: jennifer

jag läste alldeles nyss Happy Sally. Hittade drömfakulteten på secondhand för fem kronor men inte läst den ännu, väntar på rätt tillfälle/sinnesstämmning och så väntar jag på darling river i pocketform!

2010-12-06 @ 23:41:33
Postat av: Marie

Inte ännu men jag måste väl efter den här texten, känns det som.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

jennifer: åh drömfakulteten tål nästan alla sinnesstämningar men kanske bäst att vänta på en när man har ro att koncentrera sig för att riktigt kunna njuta. hoppas att du tycker om den. :)



Marie: nej såklart du inte måste, haha. det var inte den känslan jag eftersträvade att framkalla, sry om du blev stressad. :/ men det är svårt att nyansera en text om en författare man håller så högt. förstår du hur jag menar?

2010-12-07 @ 23:52:31
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Tekoppen

Läs "Medealand" så lovar jag att läsa romanerna ;)

2010-12-08 @ 10:53:44
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Tekoppen

(Har både "Happy Sally" och "Drömfakulteten" hemma faktiskt, i min gigantiska hylla med olästa böcker.)

2010-12-08 @ 10:54:35
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tekoppen: Vet du vad, jag har faktiskt sett Medealand när den gick på elverket och har den där huvudbilden med text och noomis ansikte i bakgrunden utskriven och inramad på väggen. :D så nu får du minsann läsa en av romanerna. ;) dock undrar jag vart jag kan få tag på Medealand i textform för jag vill hemskt gärna läsa den OCKSÅ, och äga den dessutom. Har för mig att du sagt förut var den gick att få tag på men minns inte? Har du läst original-medea?

2010-12-08 @ 23:17:57
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Emma

Jag håller med! Jag älskar också Sara Stridsberg! Och det blir ju inte sämre av att hon skrev i den fantastiska tidningen Darling på 90-talet också. Saknar Darling så mycket... :*(

2010-12-11 @ 10:21:54
URL: http://uppbokad.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Emma: Åh, darling! de borde ge ut en bok med alla nummer av darling samlade. tror jag ska leta upp mina gamla tidningar var de nu kan vara (om de inte är slängda :/ )

2010-12-12 @ 23:46:10
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback