Bokenkät deluxe à la Bokbabbel

Bokbabbel har lagt ut en rolig enkät som hon översatt från en engelsk blogg. Självklart vill jag svara på den. Nästa vecka följer fortsättningen dessutom, kul! Men här kommer mina svar på den här veckans enkät:

1. Favoritbok i barndomen?
När tordyveln flyger i skymningen, Agnes Cecilia, Miranda och pärlhalsbandet, När det blåser på månen och Barnen i Bullerbyn plus diverse andra Astrid-böcker.

2. Vad läser du just nu?
Jag läser just nu Anna Karenina till min tegelstensutmaning och den har dragit ut något extremt på tiden. Härnäst ska jag ge mig i kast med Oppositionspartiet av Gun-Britt Sundström och sedan väntar några andra lockande. Jag uppdaterar hela tiden i menyn till höger med vilken bok jag läser just nu. Dessutom blir det den kommande veckan råplugg inför en tenta i idéhistoria så en hel del läsning om antiken pågår också.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga alls.

4. Dålig bokvana?
Jag köper alldeles för många böcker, trots att jag har ett pinsamt stort antal oläst a hemma. Men kan ändå inte låta bli att fylla på med fler.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Jag lånade på biblio (annat än kurslitteratur) för första gången på åratal häromveckan. Så nu har jag typ femton diktsamlingar hemlånade. Nelly Sachs, Harry Martinson, Moa Martinson, Jim Morrison, Patti Smith, Sylvia Plath, Erik Lindegren och andra.

6. Har du en läsplatta?
Icke, och är inte sugen på en sådan heller. Jag har faktiskt inte ens en iphone, som jag tycker att alla har nuförtiden. Och ändå är jag ingen teknikbakåtsträvare, jag bara tycker det är roligare att göra saker och köpa t. ex böcker för cashen.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag föredrar att läsa en enda bok i taget, möjligen varvat med lite poesi. Jag gillar att komma in i en bokvärld och fokusera på bara den. Ibland har jag slalomläst, men varje gång ångrat mig eftersom det blir så hattigt och jag då inte läser ut något. Så jag har lyckats döda den (för mig) opassande vanan.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag lägger framför allt ner mer tid på att läsa andra bokbloggar och där bombarderas med boktips, vilket ju är väldigt fint. Sedan är jag nog aningen mer medveten under läsningen, men det kan också ha att göra med att jag har blivit äldre + att jag har läst litteraturvetenskap. Men jag kan fortfarande njutningsläsa, vilket känns skönt. Annars har jag hört att många efter littvet-kurser blir förstörda och bara letar tematik, genre och annat i allt de läser.

9. Sämsta boken du läst i år?
Det måste nog vara Den siste läsaren av David Toscana, som var riktigt trist.

10. Bästa boken du läst i år?
Skönt att kunna svara utan den minsta tvekan. Darling river av Sara Stridsberg snurrade mitt universum några varv runt sin egen axel. Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson och Feberboken av Stina Aronson var också helt fantastiska läsupplevelser som bägge kvalar in bland bästa någonsin.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Alldeles för sällan, men jag funderar på att ändra på det så småningom. Mer om det vid ett senare tillfälle!

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Romaner, poesi, reportageböcker. Inga deckare, thrillers, skräckromaner, sf och numera väldigt sällan chick-litt eftersom jag mest stör mig på klyschorna då.

13. Kan du läsa på bussen?
Nej, jag blir så lätt åksjuk att jag aldrig läser på bussar. Däremot har jag ofta en läkerol-tablett i munnen, musik i lurarna och blicken fokuserad på vägen för att slippa åksjuka. Mina bussresor är med andra ord väldigt "fokuserade". På tunnelbanan läser jag jämt, däremot.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Soffhörnet under en filt eller min nya underbara läsfåtölj.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag har en del böcker utlånade nu, bland annat Bukowskis Factotum, Birros Flyktsoda, Carol Oates Blonde, en Johanna Nilsson-bok och Tackar som frågar av Jennie Dielemans. Med andra ord böcker jag gärna vill ha i bokhyllan. Men jag lånar gärna ut böcker och har inga särskilda regler. Brukar dock tjata lite om att få tillbaka böckerna, mest för att jag gillar att ha dem i bokhyllan.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Jag vet att det är ett big no no för många men oftast viker jag hundöron för att komma ihåg var jag sist slutade läsa, och i nedre hörnet om det är något särskilt fint citat. Det är bara i supervackra böcker jag undviker att "hundöra".

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Till mina B- och C-uppsatsobjekt i littvet så skrev jag så gott som på varje sida, men annars gör jag det typ aldrig.

18. I studierelaterade böcker då?
Lånar nästan all kurslitteratur (utöver skönlitterär sådan) på biblio och skriver alltså inte i marginalerna. Antecknar dock flitigt i en anteckningsbok medan jag läser. Annars tenderar jag att glömma det mesta.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska. Jag läser typ bara på svenska och det är framför allt en tidsfråga. Jag gillar inte att läsa på engelska eftersom det är mer energi- och tidskrävande helt enkelt.

20. Vad får dig att älska en bok?
Språket men också helheten och hur pass inne i boken jag blir. Vilket förstås påverkas av sådant som karaktärsskildring, handling och annat.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jag skrev lite om det förra veckan, apropå att ge bort böcker i present. Det är kul att försöka matcha personens smak tycker jag. Men när det inte gäller presenter, utan rekommendationer i allmänhet, så tipsar jag en läsig person om de böcker jag själv tyckt om. Ifall det är en person jag tror skulle uppskatta det, alltså. Mina favoritböcker vill jag sprida till hela världen så att alla får samma fina upplevelse som jag fått, så dem tjatar jag nog lite om.

22. Favoritgenre?
Poetiskt, sorgligt, realistiskt men kanske ibland lite magiskt också.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier, helt klart. Även det skrev jag om förra veckan.

24. Favoritbiografi?
Ja, jag har ju inte läst så många tyvärr även om jag har många att se fram emot. Men Beppe Wolgers memoarer berörde mig mycket, även om det inte direkt är en biografi.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, faktiskt inte. Jag har andra sätt att kanalisera min oro på när jag känner sådan. Prata med mina vänner räcker oftast långt. Jag skulle nog mest irritera mig under läsningen av en självhjälpsbok.

Svara ni också vetjag!

Kommentarer
Postat av: Emelie R

Hej igen!



Jag postade den här i kommentarerna till "Hur mår ni, kära tegelstensläsare?", men du kanske missade den? Skickar den igen, bara för säkerhets skull.



Hej igen. :) Jo, jag har läst dina blogg-inlägg här om Sally. Och eftersom jag nu står i begrepp att precis läsa ut sista boken har jag självklart fått ett otroligt sug och en mersmak på lite analys av det hela. Det är alltid kul att ta del av andras tankar också, utöver de man själv redan har!



Jag var inne på
diva-portal.org och sökte på "Kvinnan på allas läppar", men jag fann den faktiskt inte. Kan du vänligen maila den till mig, det blir nog lättast så? :)



Tack!



Emelie

2010-11-03 @ 01:40:43
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Emelie: Hej! Jodå jag fick din kommentar, har bara inte hunnit svara på den än. Jag mailar dig uppsatsen så fort jag hinner. Kan vara lite seg med sådant men ska försöka skicka den idag! :)

2010-11-03 @ 07:37:39
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Eli

Jag älskade också Tordyveln flyger i skymningen när jag var liten, Maria Gripe är verkligen fantastisk!

2010-11-03 @ 12:05:51
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Emelie R

Hej!



Okej. Jag fick inget igår, men idag kanske? :)



Emelie

2010-11-04 @ 05:37:03
Postat av: Emelie R

Hej!



Jag ber om ursäkt för att jag frågar igen, nu börjar jag mest bara känna mig elak och tjatig.



Sista försöket nu, sedan lovar jag att inte störa mer. Jag hoppas jag får uppsatsen. :)



Emelie R

2010-11-05 @ 22:14:48
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Eli: Ja hon är fantastisk!

2010-11-10 @ 09:12:34
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback