Böcker jag någon gång ska läsa ut

Jag tror vi alla har dem - böcker vi någon gång har börjat läsa, och sedan av någon anledning inte läst ut. Jag syftar inte på de böcker som man lägger ner för att de faller en så lite i smaken att man helt enkelt inte orkar mer. Jag pratar om de där böcker som man ibland noterar i bokhyllorna, och som då får en att tänka: Ah, den där måste jag läsa ut. Någon gång. Jag tänkte faktiskt outa mina, så kanske jag läser ut dem när man minst anar det. Dessa är alltså de böcker jag inte tyckt illa om men ändå inte läst ut än (och inte för tillfället aktivt läser):

Den femte sanningen av Doris Lessing - detta är den senaste jag gjort såhär med. Jag började läsa den på landet i somras och tyckte i början att den var seg, men kom sedan in i den och blev nyfiken på att läsa vidare. Av någon anledningen valde jag sedan ändå något annat emellan. Och nu har jag tagit bort den från min "Det här läser jag just nu"-avdelning här i bloggen. Det kändes fjantigt att låta den stå kvar där när jag faktiskt inte öppnat den på över en månad. Men jag vill absolut läsa ut Den femte sanningen, den verkar ha sina ljuspunkter. Även om de kanske inte är så många som man kunde önska (hittills).

Pompeji av Maja Lundgren lade jag visserligen ner just för att jag inte kom in i den och kanske inte var överförtjust i den. Men jag betraktar den ändå inte som en dålig bok, utan tror bara att den skulle passa mig bättre vid ett annat tillfälle. Jag vill absolut läsa klart den.

De välvilliga av Jonathan Littell tog jag också med när jag skrev om
mina olästa tegelstenar (det blev två inlägg). Men faktum är ju att jag har läst ett par-trehundra sidor i De välvilliga. Jag tyckte att den var välskriven och intressant. Men lade faktiskt ner den för att den är FÖR tegelstenig. FÖR många sidor och FÖR mycket innehåll på varje sida. Jag känner dock redan nu på mig att jag kommer gilla den massor om jag läser ut den. Även om den utspelas inne i hjärnan på en andra världskriget-nazist. Det är väl just det som gör De välvilliga så fascinerande, att någon (författaren) gjort ett försök att ta sig in i en sådan galen hjärna.

Fallen av Joyce Carol Oates började jag läsa hos mina föräldrar för några jular sedan och fullkomligen SLUKADES in i. Jag ser nu att jag hann så långt som 372 sidor (av totalt 487), så jag kan inte förstå varför jag lade ner. Jag minns den som välskriven och bra. Trots att den handlade om vattenfall, och det är det titeln syftar på och inte fallen som i att man har fallit och alltså är fallen. Blev lite besviken när jag insåg det först. Eh. Hoppas att ni hängde med där.

På drift av Jack Kerouac har jag också läst ungefär halva. VARFÖR läste jag inte ut en såpass klassisk och nyskapande, cool bok? Jag har fascinerats mycket av beat-kulturen och blivit personligen tipsad om alla tiders road trip-bok av många personer, men ändå alltså inte läst ut den än. Jag minns inte om jag tyckte den var tråkig eller om något annat bara kom emellan. Troligen det senare.

Maken av Gun-Britt Sundström tyckte jag så mycket om, just för att den utspelades i Stockholm på 70-talet. Mitt i kvinnans verkliga frigörande, universitetsstudier blandades med kärlek och säkert massa annat intressant. Det var dessutom en bokcirkelbok och jag minns den som välskriven och allt, så även här råder ett stort frågetecken. Och en förhoppning om att någon gång läsa boken igen/läsa klart den.

Blecktrumman av Günter Grass var också hur annorlunda och bra som helst. Den minns jag däremot varför jag lade ner. Det var nämligen så att jag läste Litteraturvetenskap B och hade magisk realism som fördjupningskurs. Jag kan meddela att magiskt realistiska böcker ofta är väldigt tjocka och det var en del att hinna med på de där knappa höstveckorna. Alltså fick denna (och tyvärr flera andra på litteraturlistan) stryka på foten ungefär halvvägs.

Det uppstår förstås ett dilemma med sådana här böcker som jag inte haft något emot men ändå av ofta outgrundliga anledningar slutat läsa. Ska jag läsa om dem från början eller ta vid där jag slutade (för ibland tre år sedan)? Antagligen är det väldigt orättvist att plocka upp en bok flera år senare och tro att man ska minnas vad man läst sist. Det resulterar förmodligen i att man lägger ner boken igen. Å andra sidan är det jobbigt att plocka upp en bok man nästan tycker att man har läst och börja om från början. Men det är nog så man får göra.

Har ni också några böcker ni ämnar läsa ut? Outa dem, vet jag!

Kommentarer
Postat av: enligt O

Blecktrumman och På drift är två av de tråkigaste böcker jag läst, men jag läste faktiskt ut dem.

Postat av: Paula

Den femte sanningen har jag också liggande halvläst, sedan ett par år :) Barack Obamas Min far hade en dröm är en annan. Jag har tyvärr väldigt lätt att påbörja många böcker samtidigt och sedan bara läsa ut de som intresserar mig mest, så det ligger en massa utkonkurerade böcker runt om i huset. Numera tar jag det med i beräkningen när jag gör mina att-läsa-listor :)

2010-09-26 @ 19:25:52
URL: http://bokpaula.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

enligt O: Jaså, såpass illa? Jag tyckte faktiskt blecktrumman verkade riktigt bra men det kanske hjälpte att man fick höra massa intressanta saker om den från läraren. :P



Paula: Aha, okej så du har ännu fler halvlästa än jag då kanske? Jag läser ju alltid bara en bok i taget (försöker åtminstone) så det händer inte så ofta att jag slutar läsa en bok jag gillar. Om jag däremot ogillar boken så slutar jag förstås läsa den, men då utan ambitioner att någonsin läsa ut den.

2010-09-27 @ 08:00:44
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Rödluvan

Åh! Vilket roligt tema på ett inlägg! Jag tror minsann att det kan bli ett bra sätt att nystarta min bokblogg igen. Nu när man sitter hemma hos mamma och pappa vareviga kväll istället för att hänga på krogen med vännerna börjar det klia lite i fingrarna igen:)

2010-09-27 @ 21:36:41
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Rödluvan: Tack, kul att du gillar inlägget. :) Och ja, kom igång med bloggen igen vetjag!

2010-09-27 @ 23:09:10
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: fia

Läs Maken genast! Tror att det är en av de bästa böcker jag läst. Blev faktiskt nedstämd när den tog slut, ville ha lika många sidor till att läsa.

2010-10-05 @ 10:24:56
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

fia: Åh, vad härligt! Då ska jag läsa den snart, men jag fick faktiskt en annan bok av samma författare som rec-ex häromdagen (Oppositionspartiet) så den får nog företräde!

2010-10-07 @ 10:29:26
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Helena

Kul att du också skrivit om detta! Skönt att vi är fler. Spännande att det verkar finnas så många olika anledningar varför böcker man egentligen vill läsa förblir olästa. För mig är "Fågeln som vrider upp världen" en sån bok som säkert hade hamnat halvläst i hyllan igen om det inte varit för det här med din tegelstensutmaning (jag vill ju verkligen hinna läsa två innan mitten av december). Den är ju oerhört bra men precis som du skriver om "De välvilliga" "FÖR tegelstenig". Men nu är den snart utläst och slipper hamna i den där högen som trots allt redan är allt för stor.

2010-12-02 @ 11:02:05
URL: http://www.fiktiviteter.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback